Bancaire praatjesmakers de sigaar
In elk geval verstaat de financiële sector die kunst uitstekend. Maar gaan parlement en internet daar een eind aan maken of redden de banken het nog met hun rampmarketing?
Nu blijkt uit een steekproef van de AFM dat de banken en ander financiële instellingen massaal regels voor reclame aan hun laars lappen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta"Slechts een derde van de onderzochte reclame-uitingen en kredietprospectussen voldoet aan de gestelde eisen", aldus het AFM.
Banken, financieringsmaatschappijen en creditcardmaatschappijen hebben krediet verleend, of zijn daartoe bereid, terwijl dit met het oog op het voorkomen van overkreditering niet verantwoord is.
De normbedragen voor resterend besteedbaar inkomen die de onderzochte kredietverstrekkers in de praktijk hanteren, liggen onder bijstandsniveau en in sommige gezinssituaties ruim onder bijstandsniveau.
Kredietaanbieders winnen onvoldoende informatie in over de financiële positie van de consument. Met de daadwerkelijke maandelijkse vaste lasten als ziektekosten en energielasten en met betaalachterstanden wordt onvoldoende rekening gehouden.
FD schrijft erover met als kop Geldverstrekkers met reclame massaal in fout: Banken en financieringsmaatschappijen lenen te makkelijk geld. Slechts een derde van de onderzochte reclames en prospectussen voldoet aan de regels uit de vorig jaar ingevoerde de Wet financiële dienstverlening (Wfd).
Want we hebben het niet alleen over het discutabele imperium van mijnheer Scheringa, geholpen door Frits Bom, Edward Niessing etc. aan de voorkant en de verhalenvertellers van de banken aan de achterkant.
"Niet acceptabel", stelt minister Zalm van Financiën. Die wist daar natuurlijk niets van. Zeker niet nu hij vandaag of morgen bekend zal maken dat hij voor één van de financiële clubs is gestrikt om zijn loopbaan voort te zetten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid