Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven met sterke reputatie hebben 2 keer zoveel vrouwen in senior management

Desondanks blijft aandeel vrouwen ver achter
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Weber Shandwick is voor Vrouwendag met zijn Gender Forward Pioneer (GFP) Index naar buiten gekomen over het aandeel vrouwelijke leidinggevenden bij de &;meest bewonderde&; bedrijven. Hieruit blijkt dat de meest bewonderde bedrijven (die met de beste reputatie in hun betreffende sector) tweemaal zoveel vrouwen in het senior management hadden als concurrerende bedrijven, of bedrijven met een zwakkere reputatie in hun sector, respectievelijk 17 procent versus 8 procent.

related partner content for mobile comes here

40 procent volledig mannelijk

Toch is er nog weinig reden tot juichen want tegelijkertijd blijkt dat bij de top-500 ondernemingen vrouwen slechts 10,9 procent uitmaken van de senior executives. Geen van deze bedrijven heeft een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in hun senior managementteam. Ook blijkt dat bijna vier op de 10 bedrijven (37,6 procent) een volledig mannelijk senior managementteam hebben.

De GFP-Index meet het percentage vrouwen in senior managementfuncties bij bedrijven uit de Fortune Global 500. Weber Shandwick heeft deze bedrijven onderzocht en gekeken naar de man/vrouw-verdeling bij hun senior executives. In totaal werden ruim 8.600 executives beoordeeld in 36 landen.

Concurrentievoordeel

‘Weber Shandwick is ervan overtuigd dat gendergelijkheid snel een nieuwe basis gaat vormen voor de reputatie van een bedrijf’, zegt aldus Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist bij Weber Shandwick in het begeleidende persbericht.

Ze  doelt daar klaarblijkelijk niet zozeer op de positieve krachten van vrouwen aan de top, maar meer op de reputatieschade die bedrijven kunnen oplopen als ze geen vrouwen in de ‘board’ hebben. Leslie Gaines-Ross: ‘Laten we realistisch zijn. De media zijn nog steeds zeer invloedrijk en journalisten besteden veel aandacht aan dit actuele onderwerp van gendergelijkheid.

&;De directies van bedrijven doen er daarom verstandig aan rekening te houden met het reputatierendement en het concurrentievoordeel dat wordt geboden door een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen aan de top.’

Meest gendergelijk

Hoewel geen enkel wereldwijd bedrijf gendergelijkheid heeft in de executive-functies, presteren sommige sectoren beter dan anderen. Hetzelfde geldt voor bedrijven in bepaalde markten.

·         De best presterende sector voor vrouwen in het senior management is de algemene handel, met een index van 33 procent (ten opzichte van gemiddeld 10,9 procent in alle sectoren).

·         Vijf sectoren hebben geen vrouwen in hun senior managementteams: gediversifieerde groothandelaars, groothandelaars van voedsel en kruidenierswaren, scheepvaart, uitzendbranche en textiel.

·         Noord-Amerika heeft het hoogste percentage vrouwen in het senior management. Bijna twee op de 10 (19 procent) senior executives in Noord-Amerika zijn vrouwen.

·         Zweden is de markt met het hoogste percentage vrouwen in het senior management, gevolgd door Turkije (respectievelijk 27 procent en 26 procent).

·         In totaal hebben slechts 13 van de Global Fortune 500-bedrijven een vrouwelijke ceo.

Lees het hele rapport

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in