Overslaan en naar de inhoud gaan

Matthijs Moeken: ‘Executie is veel belangrijker dan het grote idee’

De voormalig Jumbo-man vindt dat we executie veel te veel afraffelen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Matthijs Moeken, tot de zomer cmo bij supermarktketen Jumbo, vindt dat we executie in marketing en communicatie tot nummer één moeten verheffen. Dat zegt hij in een interview met Tijdschrift voor Marketing, naar aanleiding van zijn nominatie voor de titel Marketeer of the Year 2016. ‘Kijk’, zegt Moeken, ‘in marketing hebben we het altijd eindeloos over concepten en ideeën. Die worden verheven tot het haakje waar we alles aan ophangen. En wat doen we daarna? We besteden niet voldoende budget aan de uitvoering, de production value. Eigenlijk raffelen we de executie van dat grote idee af.’

Waarom hecht je zo aan executie?
‘Een idee sneuvelt direct als de executie niet goed gaat, alles moet kloppen. Ik spar vaak met mijn vriend Matthias Scholten (directeur content bij RTL, red.) en het idee van het juichpak van Roy Donders voor het EK 2014 is in tien minuten als sms’end in de stoeltjeslift ontstaan.’

Dus dat idee kwam niet van het reclamebureau, Alfred International?
‘Nee, het is een illusie dat een idee altijd van het bureau moet komen. De executie daarentegen is wél van Alfred (samen met Vijf890, red). De vormgeving van de pakken, de leeuw, de film, dat hebben de bureaus allemaal magistraal gedaan. Door die sublieme executie is het een hype geworden, niet door het idee. Het is dan ook totaal zinloos om jezelf daarvoor op de borst te gaan zitten slaan. Het gaat er uiteindelijk om hoe je de danseressen cast, de choreografie ontwerpt en de confetti op het juiste moment in de lucht spuit. En het meest onmogelijke dat ooit gelukt is, is om op tijd 250 duizend pakken in Nederland te hebben.’

Naast Matthijs Moeken zijn ook Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely en Robert Bernink van Q Music genomineerd voor de titel Marketeer of the Year. Op 31 maart wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de . Inschrijven kan .

Een uitgebreid interview met Matthijs Moeken volgt na de uitreiking van de awards.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in