Horeca- en cateringbedrijven gebruiken steeds vaker alternatieven voor vlees. De verkoop van vleesvervangers aan deze sector is in twee jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt non-profitorganisatie ProVeg, die vegetarisme en veganisme promoot, op basis van inkoopcijfers van groothandels.
Dierlijke producten werden tussen 2021 en 2023 minder verkocht, met name zuivel. Vleesvervangers groeiden het hardst, met 111 procent. Zuivelvervangers groeiden in dezelfde periode met 82 procent. De verkoop van vlees daalde licht met 2 procent.
Minder vraag naar dierlijke zuivelproducten
Opvallend is de sterke daling in de verkoop van dierlijke zuivelproducten, die niet meer herstelde na de coronalockdown, toen veel restaurants tijdelijk moesten sluiten. Vier jaar na de pandemie zit het volume dierlijke zuivel nog altijd maar op zo'n driekwart van het niveau van voor de lockdown.
ProVeg baseert zich op de totale verkoopcijfers over de periode 2017-2023 van alle Nederlandse groothandels waar horeca- en cateringbedrijven doorgaans hun producten inkopen.
(Bron: ANP)
Lees ook
- Purpose Marketing 9 merken maken van vegetarische recepten de standaard op verpakkingen, Wakker Dier hijst ze op het schild
- Merkstrategie Vleesverkoop in supermarkten met 2,3 procent gedaald in 2023
- Gedragsverandering Nationale week zonder vlees & zuivel start met minder partners, maar breidt wel uit in Europa
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!