De Nationale week zonder vlees & zuivel is na zes edities een begrip in Nederland, maar die bekendheid lijkt zowel een vloek als een zegen. Want voor het tweede jaar op rij neemt het aantal partners af, terwijl de organisatie voor zijn promotie grotendeels afhankelijk is van het bedrijfsleven. Bijna twintig organisaties, waaronder Hema, KFC en New York Pizza, laten na deelname vorig jaar deze keer verstek gaan. Maar de stichting achter de jaarlijkse actieweek is vol goede moed, want dankzij een miljoenensubsidie van de Europese Unie breidt de campagne uit naar meer Europese landen.
'Minder spannend voor organisaties'
Na een recordaantal van 80 partners in 2022 wist de stichting vorig jaar 69 organisaties aan zich te binden, en dit jaar 51. De Nationale week zonder vlees & zuivel start op 4 maart en duurt tot en met 10 maart. Isabel Boerdam, bedenker van de jaarlijkse campagne, legt desgevraagd uit waarom het aantal partners afneemt.
“De budgetten van bedrijven staan onder druk, waardoor sommige organisaties sneller besluiten om de steun voor een non-profit in te trekken. Daarnaast zijn we als Nationale week zonder vlees & zuivel een instituut geworden, en daarom jaarlijks minder spannend voor organisaties. Er komen ook nieuwe initiatieven, dus sommige bedrijven maken met dezelfde of nieuwe marketingmanager andere keuzes.”
Dat sommige bedrijven afhaken begrijpt Boerdam, maar ze vindt het ook jammer. 'Het onderwerp is belangrijker dan ooit, dus wat mij betreft zou het een verplicht nummertje moeten zijn. We zijn de grootste eetgedragsveranderingscampagne van Nederland, maar zonder deze donaties kunnen wij niet bestaan. Ons steunen is toch het minste wat je als bedrijf kunt doen om de noodzakelijke plantaardige eiwittransitie te versnellen?'
Effecten
Vorig jaar deden 2,7 miljoen Nederlanders mee met de actieweek, meldt de organisatie. In de actieweek werd er in ons land 6,4 procent minder vlees en 3,6 procent meer zuivel verkocht, voegt de stichting toe. De verkoop van plantaardige zuivelvervangers steeg in diezelfde periode met liefst 38 procent, waar dat in 2022 nog 28 procent was. Verkoopstatistieken over plantaardige vleesvervangers zijn niet bekendgemaakt.
Met een miljoenensubsidie van de Europese Unie breidde de actieweek vorig jaar voor het eerst uit naar België. Dit jaar start de campagne ook in Denemarken en Duitsland, en volgend jaar wil Boerdam daar Oostenrijk en Spanje aan toevoegen.
De campagne heeft een sterke basis in pr, vertelt Boerdam. Dat is belangrijk omdat de EU niet de mediacampagne sponsort. De Nationale week zonder vlees & zuivel is naast pr dus afhankelijk van organisch bereik via pr en communicatie door partners. Op de winkelvloer bijvoorbeeld via stickers bij de schappen, of door plantaardige producten (meer) uit te lichten in reclamefolders, boodschappenmagazines en sociale media. Boerdam zegt dat de stichting hier 'maximaal op inzet.'