Overslaan en naar de inhoud gaan

President Biden vond TikTok gevaarlijk, maar voert er nu zelf campagne op

Biden wil niet dat regeringsfunctionarissen TikTok gebruiken omdat hij vreest dat de Chinese overheid bij TikTok-data kan.
Biden tijdens zijn overwinningsspeech
Joe Biden tijdens zijn overwinningsspeech in 2020
© Joe Biden tijdens zijn overwinningsspeech in 2020
Biden tijdens zijn overwinningsspeech
Joe Biden tijdens zijn overwinningsspeech in 2020
© Joe Biden tijdens zijn overwinningsspeech in 2020

President Joe Biden gaf een jaar geleden aan dat regeringsfunctionarissen de TikTok-app van hun werktelefoon en andere apparaten moesten verwijderen, want de regering vermoedt dat de Chinese overheid toegang heeft tot TikTok. Maar nu de presidentsverkiezingen dichterbij komen en Donald Trump een gewiekste tegenstander blijft, verandert Biden van strategie. Hij is een TikTok-account gestart, om met zijn campagne meer jongeren te bereiken.

related partner content for mobile comes here

Het account, uren voor de Super Bowl-wedstrijd op zondag gelanceerd, heeft daags na de start al ruim 77 duizend volgers. Op moment van schrijven staan er vier video's op, die gezamenlijk meer dan 664 duizend keer bekeken zijn. De inhoud van de video's varieert. In het ene filmpje, genaamd 'lol hey guys' beantwoordt Biden - handen in zijn broekzakken - vragen, onder meer over zijn favoriete American Football-team. In een andere video maakt Biden grapjes, waar de twee andere video's opmerkelijke uitspraken van Trump over de rechtstaat en NAVO uitlichten. 

Jongere kiezers bereiken

Kenners van de Amerikaanse politiek geven aan dat Biden met zijn TikTok-account met name jongere kiezers wil bereiken. Tientallen jongere Amerikanen gebruiken de socialmedia-app en één op de drie haalt er nieuws vandaan. Voor Biden liggen er dus kansen om kiezers te motiveren om voor hem te stemmen, en niet voor Trump. Steun vergaren van de jongere doelgroep is voor Biden extra belangrijk omdat een groot deel van de bevolking via een poll heeft aangegeven dat Biden te oud is om opnieuw president te worden. Leuke video's op TikTok kunnen het imago van Biden oppoetsen, zo luidt het idee. 

Campagnemedewerkers van Biden hebben tegenover Amerikaanse media aangegeven dat de president zijn TikTok-account niet zelf beheert. Dat doen - zoals verwacht - zijn medewerkers, die vermoedelijk ook beter weten wat er speelt bij de doelgroep.

Privacyzorgen

Biden trad in de afgelopen jaren op tegen het gebruik van TikTok in de Verenigde Staten. Zijn regering vermoedt dat Bytedance, de Chinese ontwikkelaar van de app, gebruikersgegevens kan delen met de Chinese overheid. Bytedance ontkent dit.

Toen Trump - voorafgaand aan Biden - president was, wilde hij de app in de Verenigde Staten verbieden. Of Bytedance moest TikTok aan een Amerikaans bedrijf verkopen, zo luidde de strategie van Trump. Uiteindelijk is er geen volledig verbod of verkoop doorgevoerd, omdat Bytedance toezeggingen deed om de veiligheid van Amerikaanse gebruikers te waarborgen. Die toezeggingen hebben geleid tot de bijzondere situatie waarin overheidsfunctionarissen TikTok niet mogen gebruiken op werkapparaten, maar consumenten via de TikTok-app wel kunnen kijken naar video's van hun huidige president.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in