Goede voornemens om je voordeel mee te doen

Vincent Mispelblom Beyer sluit dit jaar af met een aantal voornemens voor 2025 die niemand zouden misstaan.

Vincent Mispelblom Beyer
Beeld: Nina Mispelblom Beyer

Het nieuwe jaar staat voor de deur, zoals altijd in december, peins ik over mijn goede voornemens. Maar voordat ik eindelijk hardloopschoenen koop of me inschrijf voor een te lang uitgestelde cursus, sta ik even stil bij wat ik dit jaar gedaan heb – en wat ik niet gedaan heb. Maar volgend jaar wel wil gaan doen. Hier zijn mijn goede voornemens – doe er je voordeel mee.

 

Stoppen met buzzwords, beginnen met duidelijke taal

Een holistische omnichannel-strateeg, specialist in disruptive engagement? Pffff, daar ben ik klaar mee. Niemand – ik herhaal: niemand – kan hier wat mee. Ik zeg gewoon wat ik bedoel. Bijvoorbeeld: een scherpe denker met een brede kijk.’ Helderheid is het nieuwe sexy.

Titels weer betekenis geven

Ik heb het er al eerder over gehad, maar blijf het zeggen: een Creative Director of Senior Account Director met vier jaar werkervaring? Dat kan toch helemaal niet! Titelinflatie is de dood in de pot. 2025 wordt voor mij het jaar waarin titels weer iets moeten betekenen.

Diversiteit écht op de agenda zetten

Diversiteit was ooit een topic. Een echt aandachtspunt. Maar wie denkt er nu nog aan? En niet omdat de werkvloer zo divers is geworden, hoor. Werken op een reclamebureau voelt nog steeds als een veel te wit feestje. Dat moet echt anders, en daar ga ik me hard voor maken.

Werken voor merken waar ik achter sta

Ja, ik weet het: zaken zijn zaken. Maar moet ik echt bijdragen aan de verkoop van energiedrankjes die kinderen hyper maakt of die vage crypto-startup die ‘de toekomst van betalen’ belooft? Voor mij wordt 2025 het jaar waarin ik mezelf afvraag: ‘wil ik hier mijn naam aan verbinden?’ Want geloof me, AI kan straks mijn baan overnemen, maar niet mijn ethiek en principes. Die blijven van mij.

Unieke en brutale campagnes promoten

Ik houd mijn hand op het logo in een advertentie en merk dat iedereen de afzender kan zijn. Waar zijn de brutale pay-offs à la ‘Volkswagen, wie anders?’ en de springende Mazda-kabouters? De consument heeft behoefte aan merken die zich uitspreken, iconisch zijn. Dus kom maar door met je KLM-zwanen! Ik zet me er graag voor in dat 2025 het jaar wordt waarin campagnes niet alleen mooi ogen, maar ook iets zeggen.

AI gebruiken, maar mezelf niet vergeten

AI kan veel voor me doen, absoluut. Maar als de campagne van Flexfirm er hetzelfde uitziet als die van mijn concurrent omdat we allebei dezelfde prompt hebben gebruikt, heb ik iets te veel vertrouwd op ChatGPT en te weinig op mijn eigen brein. Voor mij is AI een hulpmiddel, geen vervanging.

Trots zijn op mijn werk, maar niet te trots

Ja, die laatste plaatsing bij dat bureau pakte goed uit. Maar nee, het verandert de wereld waarschijnlijk niet. Ik houd mezelf een beetje nederig en bedenk dat reclame uiteindelijk alléén maar reclame is.

Blijven leren, ook als ik denk dat ik alles al weet

De reclamewereld verandert sneller dan ik doelgroepsegmentatiespecialist kan zeggen. Daarom ga ik nog meer boeken lezen, kijken naar inspirerende campagnes, en weer ‘ns een Masterclass volgen. Nee, niet die cursus Growth Hacking met AI. Ik kies iets dat mijn vak écht vooruithelpt. En vooral: ik draag mijn kennis over aan iedereen die het wil horen.

Meer plezier hebben in mijn werk

Misschien wel de belangrijkste: ik onthoud waarom ik ooit dit vak ben ingestapt. Omdat ik onverwachte matches wil maken, en daarmee wil bijdragen aan reclame die mensen raakt. Dat is in 2024 veel te weinig gebeurd. Maar in 2025 gaat dat weer gebeuren; wedden?

Proost op een fris nieuw jaar!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie