Telt aardig op
Volgens recente gegevens van Circana heeft de verkoop van vlees in Nederlandse supermarkten sinds 2020 een duikvlucht genomen, met een daling van 16,4 procent. In 2023 daalde de verkoop zelfs met 2,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, zo concludeert dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
‘Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,’ zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Minder vlees
Het beleid van supermarkten speelt een grote rol in de keuzes van consumenten, met onder andere lage prijzen en de schapindeling. Meer supermarkten richten zich nu op een plantaardiger assortiment. Zo heeft supermarkt Jumbo aangekondigd geen afprijzingen meer te hanteren voor vers vlees vanaf eind mei.
De dalende trend in vleesverkoop kan ook worden toegeschreven aan prijsontwikkelingen. Door de oorlog in Oekraïne zijn de kosten voor veevoer gestegen, waardoor de prijs van vlees sneller steeg dan die van andere voedingsmiddelen. ‘Minder vlees eten is nu niet alleen beter voor de dieren, het klimaat en je gezondheid, maar ook voor je portemonnee,’ aldus Molenaar.
De analyse van Wakker Dier was gebaseerd op verkoopcijfers van vers vlees en vleeswaren in Nederlandse supermarkten tussen 2020 en 2023, met uitzondering van Aldi, Boni en Lidl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!