De Nederlandse merken Hema, Bol.com en G-Star leveren de beste digitale prestaties van 679 onderzochte bedrijven uit elf landen. Althans, dat meldt consultancyfirma BearingPoint op basis van eigen, jaarlijks onderzoek.
Winnaars
Voor dit onderzoek heeft BearingPoint tussen juli en november 2022 alle bedrijven beoordeeld op 177 meetpunten in de categorieën digitale marketing, digitale productervaring, e-commerce en e-crm. Hoewel de top drie van best scorende bedrijven dus volledig Nederlands is, zegt BearingPoint weinig verbetering te merken in Nederland. Vorig jaar scoorden Nederlandse merken gemiddeld een 3.0 op schaal van 1 tot 5 (hoe hoger hoe beter), deze keer was het een 2,9.
Grote winnaar is Hema, dat in 2021 op de vijfde plaats stond en nu de troon claimt. BearingPoint: 'Het bedrijf onderscheidt zich door een uitstekende marketing op social media, waar het met name op Instagram veel volgers en interactie heeft. Bovendien heeft HEMA een zeer goede Digital Product Experience en omnichannel strategie. Het bedrijf scoort een 4,1 voor de service tijdens het aankoopproces, terwijl het Nederlandse gemiddelde op 2,9 ligt.'
De onderzoeksfirma roemt verder de e-commercestrategie van G-Star en de gebruiksvriendelijke apps van Lidl en Aldi. In de top 25 van best scorende bedrijven staan zeven Nederlandse namen. Naast de eerder genoemde top drie zijn dat Wehkamp (9), Scotch&Soda (17), Lidl (22) en Coolblue (23).
Deze sectoren scoren slecht
Waar winnaars zijn, komen ook verliezers uit de bus. Het onderzoek van BearingPoint noemt de banken-, transport- en consumentengoederensector als dalers in de lijst. Dat komt met name door een slechte score op het gebied van e-commerce en digitale ervaringen. Wel merkt de consultancyfirma op dat banken vooruitgang geboekt hebben op het vlak personalisatie en betrokkenheid (e-crm). Dit geldt ook voor de energiesector.
Mindere scores voor affiliatemarketing en Facebook
Een andere onderzoeksconclusie is dat veel Nederlandse bedrijven zich afgelopen jaar meer zijn gaan richten op digitale marketing. Organisaties leggen meer focus op viudeo en sociale media, waaronder Instagram, YouTube en Twitter. Het sociale medium Facebook scoort echter minder goed dan voorheen. Dit geldt ook voor affiliatemarketing. BearingPoint schrijft dit 'mogelijk' en later 'vermoedelijk' toe aan strengere privacyregels. En nog iets later, bij monde van partner Jaco van Zijll Langhout: 'De maatschappelijke ontwikkeling hebben we in 2022 teruggezien in de vorm van strengere regels rond data en privacy. Daardoor zijn advertentiebudgetten voor Google en Facebook significant verminderd en zijn bedrijven aangewezen op het ontwikkelen en optimaliseren van eigen digitale initiatieven om consumenten anno 2023 te kunnen blijven bedienen.'
Lees ook
- Targeting & segmentatie Ook Kompas Publishing stapt over op cookieloos adverteren
- Privacy Deze zoekmachine toont privacyvriendelijke advertenties via Microsoft
- Targeting & segmentatie Google's My Ad Center laat gebruikers hun advertentievoorkeuren aanpassen
- Customer experience DHL staakt klantenservice via Twitter en Facebook vanwege privacyzorgen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!