Ook Kompas Publishing stapt over op cookieloos adverteren

De uitgever bereikt maandelijks meer dan tien miljoen personen, onder meer via Startpagina.nl.

Afbeelding: Shutterstock

Kompas Publishing, de uitgever die naar eigen zeggen ruim tien miljoen personen per maand bereikt, stapt af van het adverteren via traditionele cookies. De uitgever is overgegaan op een cookieloze advertentiestrategie en werkt hiervoor samen met Opt Out Advertising. 

De bekendste titels van Kompas Publishing zijn Startpagina, Tweedehands.net, Mamaplaats en Kekmama. Volgens de uitgever gaf 'al snel twintig procent' van de maandelijkse bezoekers geen akkoord voor de consent-module die adverteren via cookies mogelijk maakte. Dat ging dus om twee miljoen personen per maand, en advertentieposities die daarom leeg bleven. 

Altijd een advertentie

Met de cookieloze advertentietechniek van Opt Out Advertising kan Kompas Publishing nu alle online bezoekers reclames voorschotelen. Wie toestemming geeft krijgt een gepersonaliseerde advertentie, wie geen toestemming geeft om persoonsgegevens te delen krijgt een relevante advertentie. Of zoals door de uitgever verwoord: 'De passende boodschap wordt in dit geval bepaald aan de hand van de content en het type domein. Zo zijn titels als Kek Mama perfect te labelen aan doelgroep en interesses.'

De eerste resultaten na het wijzigen van de advertentiestrategie zijn positief, zegt Kompas Publishing-directeur Aart Wallet. '[...] Wij zien direct vanaf de start van de samenwerking mooie resultaten en horen dat adverteerders erg tevreden zijn met de kwaliteit van ons verkeer.'

Ook Tom van Bentheim, directeur van Opt Out Advertising, toont zich enthousiast over de nieuwste klant. Andere klanten van Opt Out Advertising zijn onder meer Vandebron, Gazelle, Albert Heijn en sinds mei ook Rodi Media, uitgever van lokale media.

Einde van de cookies

Het einde van third party cookies nadert. Steeds meer browsers stoppen met de cookies (die veel persoonsgegevens verzamelen) en verplichten privacyvriendelijkere alternatieven. Google Chrome, de meestgebruikte browser ter wereld, stuurt third party cookies in de tweede helft van 2024 met pensioen. Het bedrijf deelde vorige week een update over de veranderingen rondom cookieloos adverteren.

Adformatie publiceerde in februari een premiumartikel over websites die voorop lopen in het uitfaseren van trackingcookies

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Aart Wallet
Goed om erbij te vermelden dat dit enkel gaat om de bezoekers die de consent dus niet accepteren. Voor gebruikers die wel de consent accepteren werken wij samen met het partnernetwerk van DPG en zullen wij dat ook blijven doen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie