Google's My Ad Center laat gebruikers hun advertentievoorkeuren aanpassen

De hub geeft Google-gebruikers meer controle over welke advertenties zij wel of niet willen zien. Google wil de hub eind dit jaar lanceren.

Een uitsnede van Google's My Ad Center-hub
Afbeelding: Google

Google brengt aan het einde van dit jaar de My Ad Center-hub uit, een digitale omgeving die Google-gebruikers meer inzicht geeft in de advertentiegroepen die zij te zien krijgen. Gebruikers zien in de hub de categorieën die Google hanteert en kunnen via een plus- en minknop aangeven dat zij meer of minder advertenties over deze onderwerpen willen zien. De hub bevat naast dergelijke categorieën ook tabbladen met merken en gevoelige advertentiegroepen. Die werken ook via het plus- en minsysteem.

De advertentie-instellingen die te zien en aan te passen zijn in My Ad Center hebben betrekking op YouTube, Google Search en de Discover-feed. 

Gepersonaliseerde reclames aan- en uitzetten

Bovenin de hub staat een knop die aangeeft of de gebruiker gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt. Via de knop kunnen gebruikers dit aan- en uitzetten. Het blijft mogelijk om advertenties te blokkeren en te rapporteren, schrijft Google in een blogpost. 

Inzicht in advertentieprofiel

De My Ad Center-hub geeft de gebruiker ook inzicht in het advertentieprofiel dat Google hanteert. Zo toont Google het geslacht, de leeftijdsgroep en taal van advertenties. Die instellingen leidt Google af van het Google-account van de gebruiker. De instellingen zijn aan te passen. 

Google zegt met My Ad Center de gebruiker meer controle te willen geven over zijn of haar advertentievoorkeuren, om de internetervaring passender te maken. Een bijkomend voordeel van die zienswijze is dat als gebruikers hun advertentievoorkeuren instellen, Google relevantere reclames kan tonen. Die leveren Google meer geld op. 

In maart introduceerde Google al een menu waarmee gebruikers kunnen aangeven dat zij minder advertenties van vijf gevoelige onderwerpen willen zien. Ook deze voorkeuren werken uiteraard alleen als de gebruiker is ingelogd met zijn of haar Google-account. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie