Overslaan en naar de inhoud gaan

Google's My Ad Center laat gebruikers hun advertentievoorkeuren aanpassen

De hub geeft Google-gebruikers meer controle over welke advertenties zij wel of niet willen zien. Google wil de hub eind dit jaar lanceren.
Google My Ad Center
Een uitsnede van Google's My Ad Center-hub
© Afbeelding: Google
Google My Ad Center
Een uitsnede van Google's My Ad Center-hub
© Afbeelding: Google

Google brengt aan het einde van dit jaar de My Ad Center-hub uit, een digitale omgeving die Google-gebruikers meer inzicht geeft in de advertentiegroepen die zij te zien krijgen. Gebruikers zien in de hub de categorieën die Google hanteert en kunnen via een plus- en minknop aangeven dat zij meer of minder advertenties over deze onderwerpen willen zien. De hub bevat naast dergelijke categorieën ook tabbladen met merken en gevoelige advertentiegroepen. Die werken ook via het plus- en minsysteem.

related partner content for mobile comes here

De advertentie-instellingen die te zien en aan te passen zijn in My Ad Center hebben betrekking op YouTube, Google Search en de Discover-feed. 

Gepersonaliseerde reclames aan- en uitzetten

Bovenin de hub staat een knop die aangeeft of de gebruiker gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt. Via de knop kunnen gebruikers dit aan- en uitzetten. Het blijft mogelijk om advertenties te blokkeren en te rapporteren, schrijft Google in een blogpost. 

Inzicht in advertentieprofiel

De My Ad Center-hub geeft de gebruiker ook inzicht in het advertentieprofiel dat Google hanteert. Zo toont Google het geslacht, de leeftijdsgroep en taal van advertenties. Die instellingen leidt Google af van het Google-account van de gebruiker. De instellingen zijn aan te passen. 

Google zegt met My Ad Center de gebruiker meer controle te willen geven over zijn of haar advertentievoorkeuren, om de internetervaring passender te maken. Een bijkomend voordeel van die zienswijze is dat als gebruikers hun advertentievoorkeuren instellen, Google relevantere reclames kan tonen. Die leveren Google meer geld op. 

In maart introduceerde Google al een menu waarmee gebruikers kunnen aangeven dat zij minder advertenties van vijf gevoelige onderwerpen willen zien. Ook deze voorkeuren werken uiteraard alleen als de gebruiker is ingelogd met zijn of haar Google-account. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in