
Nadat 2024 hét jaar was waarin veel organisaties 'iets' met AI zijn gaan doen, belooft 2025 het jaar te worden waarin organisaties serieus werk kunnen maken van AI. Niet alleen om sneller of efficiënter te werken, maar ook om zich aan te passen aan veranderend online zoekgedrag door consumenten. Want komen die straks nog op je website of weet een AI-zoekmachine alle antwoorden te geven? Job Deibel, director Data & AI bij Dept, doet vijf voorspellingen op een evenement voor klanten, relaties en media.
Allereerst wijst hij op het belang van rock solid data. Als je tekst, afbeeldingen, audio en video wil voeren aan AI, is het volgens Deibel ongelooflijk belangrijk dat je de juiste data hebt en gestructureerd hebt. Die data kun je gebruiken om AI te trainen - zodat de software weet wat je schrijfstijl, merkwaarden en andere uitgangspunten zijn - en om de juiste data aan AI te voeren. Zijn voorspelling sluit aan bij wat andere AI-experts ook zeggen: geef je slechte data (input) aan AI, dan krijg je ook slechte output.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalLees ook
- Digital transformation & tech 5 punten waar je rekening mee moet houden als je AI succesvol wil inzetten als bedrijf
- Bureaus Amsterdam krijgt AI-broedplaats voor creatieve industrie
- Gedragsverandering AI-innovatie begint bij je medewerkers, weet AI-adviseur Arne Mosselman
- Contentmarketing Duitse AI-influencer moet toerisme stimuleren, maar publiek zegt: nein, danke
Personalisatie op schaal
In 2025 gaan we ook veel meer gepersonaliseerde berichten aan consumenten zien, stelt Deibel. Marketing-, sales- en klantenserviceafdelingen kunnen AI inzetten om e-mails en andere (marketing)uitingen te personaliseren op gebruikersniveau. Die mate van personalisatie vereist dus wel de juiste data, en bovendien ook de juiste software. Weet het personeel AI op een slimme manier in te zetten voor personalisatiedoeleinden, dan zijn volgens Deibel serieus hogere engagement-cijfers te behalen.
Houd er als organisatie ook rekening mee dat het online zoekgedrag van consumenten gaat veranderen, voorspelt Deibel verder. Google, OpenAI, Microsoft, Perplexity en andere techbedrijven werken allemaal aan apps die zoekvragen direct beantwoorden, waardoor de consument veel minder vaak hoeft door te klikken naar een website. Organisaties moeten zich voorbereiden op een zero click world, zegt Deibel. 'Mensen voeren straks een gesprek met een chatbot of zoekmachine en gaan minder vaak naar websites. Die verandering gaat invloed hebben op de vele moeite die bedrijven staken en steken in SEO, SEA, links en zoekwoorden. De markt van SEO en SEA gaat veranderen'. Zijn tip? Experimenteer als organisatie met tools als Perplexity, Google AI Overviews, Google Gemini en ChatGPT Search om een beeld te krijgen van die verandering. En hoe je als organisatie toch naar voren kunt komen in die AI-aangedreven antwoorden.
'Omarm AI op het werk'
Organisaties doen er ook goed aan om AI te omarmen als een productiviteitshulp, zegt Deibel. 'Veel werknemers doen dit al. Het is daarom cruciaal om als organisatie niet alleen te begrijpen welke tools medewerkers gebruiken of willen gebruiken, maar ook of en hoe die beschikbaar zijn'. Met de juiste tools kunnen medewerkers productiever en/of creatiever worden, zeggen ook andere AI-experts.
AI omarmen in de kern van de organisatie is cruciaal om bij te blijven in 2025, sluit de AI-expert van Dept af. Hij verwacht dat de ontwikkelingen volgend jaar nog sneller zullen gaan dan in de afgelopen jaren. 'Innovatiecycli zijn niet meer in jaren maar in maanden. AI te langzaam omarmen is dan ook de snelste weg om achterop te raken'.
Geïnteresseerden kunnen verder lezen in het gratis Dept 2025-trendsrapport.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid