Deze zoekmachine toont privacyvriendelijke advertenties via Microsoft

DuckDuckGo geeft consumenten veel keuze om hun privacy te beschermen.

Afbeelding: DuckDuckGo

De gratis zoekmachine DuckDuckGo staat al jaren bekend om zijn focus op privacy, en heeft daar een relatief grote schare fans mee gekregen. Zo blokkeert DuckDuckGo allerlei trackers van grote techbedrijven, waardoor consumenten minder gevolgd worden en geen gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen. In mei ontstond er ophef om DuckDuckGo, toen een beveiligingsonderzoeker aankaartte dat de zoekmachine op sommige websites trackers van Microsoft toestond en dus thirdpartytracking mogelijk maakte. Dat druiste tegen de belofte van de zoekmachine in.

Nu laat de directeur van DuckDuckGo van zich horen via een uitleg én een vernieuwing: de zoekmachine gaat ook trackers van Microsoft blokkeren.

Adverteerders kunnen conversie meten

Directeur Gabriel Weinberg schrijft in een blogpost dat DuckDuckGo de afgelopen tijd trackers van Microsoft toestond omdat het bedrijf een commerciële samenwerking had met Microsoft. Die samenwerking is nu afgelopen, aldus Weinberg. Hij belooft verder dat DuckDuckGo nooit eerder een dergelijke samenwerking is aangegaan en nu ook niet aan zo'n samenwerking verbonden is. Met één uitzondering: bat.bing.com. Dit script, van Microsoft, stelt adverteerders in staat om te controleren of hun aangeklikte Microsoft-advertenties vanuit DuckDuckGo daadwerkelijk tot meer conversies van klanten leiden.

DuckDuckGo houdt de deur open voor dit script, maar voortaan alleen nog op Microsoft-advertenties op het eigen platform. Microsoft heeft een eigen advertentieplatform dat werkt voor online advertenties en streamingsdiensten. Het goedkopere Netflix-abonnement dat in ontwikkeling is, gaat reclames tonen via Microsoft. Voor DuckDuckGo-gebruikers die privacy heel hoog in het vaandel hebben staan, komt er de keuze om het bat.bing.com-script eenvoudig te blokkeren in de instellingen van de zoekmachine. Als veel gebruikers dat handmatig doen, is dat nadelig voor adverteerders omdat zij dan minder zicht hebben op het conversiegehalte van hun advertenties. 

Gebruikers kunnen binnen enkele weken het bat.bing.com-script blokkeren - een update voor de mobiele apps en webversie is in de maak. 

Microsoft-advertenties

DuckDuckGo werkt met Microsoft samen om advertenties te tonen op zijn eigen platform. Volgens DuckDuckGo hebben de partijen afspraken gemaakt om de reclames zo privacyvriendelijk mogelijk te tonen. Zo belooft de zoekmachine dat Microsoft geen profiel van een gebruiker aanmaakt als de gebruiker via DuckDuckGo op een Microsoft-advertentie klikt. Microsoft zou ook geen gegevens opslaan rondom het bekijken van advertenties in de DuckDuckGo-zoekmachine. 

Voor DuckDuckGo zijn advertenties in de zoekresultaten van zijn zoekmachine een belangrijke inkomstenbron. Een lucratieve ook; het bedrijf heeft 180 medewerkers en ruim twintig vacatures uitstaan. Veel van die vacatures zijn voor senior-posities met een jaarsalaris van omgerekend 157 duizend euro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie