Overslaan en naar de inhoud gaan

FIFA-maker EA gaat voetbalcompetities in Spanje en Engeland sponsoren

Electronics Arts gaat zijn bekende voetbalgame een andere naam geven en bereidt zich voor op een grote marketing- en sponsorstrategie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Gameontwikkelaar Electronics Arts (EA), bekend van Fifa, gaat Spaanse voetbalcompetities in de LaLiga sponsoren. Ook tekent EA een sponsorcontract voor de Premier League, de Engelse topvoetbalcompetitie. De sponsorcontracten - allebei deze week wereldkundig gemaakt - hangen samen met de naamswijziging van de Fifa-gameserie. 

related partner content for mobile comes here

Omdat ontwikkelaar EA geen nieuwe licentiedeal heeft kunnen sluiten met wereldvoetbalbond Fifa, stapt het na de naam Fifa 23 over op EA Sports FC. Hoewel het spel qua uiterlijk en functies niet radicaal zal veranderen, lijkt EA toch te denken dat het serieuze marketing moet gaan voeren om de naamswijziging op de juiste manier onder de aandacht te brengen. 

Grote sponsoring

De samenwerking tussen EA en LaLiga omvat EA Sports FC als titelsponsor. De 'nieuwe' game krijgt vanaf het seizoen 2023-24 volop aandacht als onderdeel van een meerjarige sponsordeal. Zo gaat LaLiga allerlei fysieke marketinguitingen aanpassen en gaat de EA Sports FC-game meer aandacht besteden aan LaLiga. Details over de samenwerking maken de partijen in de komende maanden bekend. 

De deal rondom de Premier League is gesloten met Sky Media en mSix&Partners. EA gaat de voetbalcompetitie drie seizoenen sponsoren, startend met het seizoen 2022-23. EA Sports FC krijgt onder andere aandacht voor en na elke voetbalwedstrijd (128 per seizoen) op de zender Sky Sports. De omroep gaat ook op zijn eigen socialmediakanalen reclame maken voor EA Sports FC.

'Fifa wilde teveel geld'

Hoewel Fifa en EA officieel geen reden gegeven hebben over het stuklopen van de nieuwe licentierechten, schreven gerenommeerde media al in mei dat Fifa teveel geld vroeg. EA zou Fifa op dit moment 125 miljoen dollar per Fifa-game betalen. Er verschijnt één game per jaar. Naar verluidt wilde de Fifa voortaan 250 miljoen dollar per game hebben, wat EA onacceptabel vond. Bovendien wilde de Fifa meer inzetten op virtuele ervaringen als NFT's, iets waar EA geen heil in ziet.

Fifa heeft nog geen andere gameontwikkelaar gevonden die de Fifa-serie wil voortzetten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in