NRC Next riep in januari de rubriek ‘Next checkt’ in het leven. De krant herstelde het checken van feiten in ere. Redacteur Thalia Verkade legde een uitspraak van Next-hoofdredacteur Rob Wijnberg onder de loep. Hij beweerde dat we dagelijks aan 3600 reclameboodschappen worden blootgesteld. Verkade kwam na het checken van de feiten op een aantal van 310 contacten per dag. Mediaspecialist John Faasse noemt de ‘fact check’ dubieus.
Verkade beperkt zich in de telling tot reclame in media of op reclameborden. Faasse: ‘Daar valt over te discussiëren, reclame omvat meer dan betaalde uitingen in de traditionele media.’Een andere denkfout maakt Verkade bij de definitie van een reclameconfrontatie. Zij heeft het over ‘reclames van gemiddeld 10 seconden’, maar nergens is bepaald dat een confrontatie 10 seconden moet duren. Ook zet Faasse vraagtekens bij het feit dat Verkade zich baseert op cijfers van het Amerikaanse Media Dynamics Inc. ‘Dat is geen wetenschappelijk instituut en hanteert een dubieuze werkwijze. Er wordt een schatting gemaakt van de kijktijd (tv) van de gemiddelde Amerikaan. Vanuit onderzoeksperspectief werkelijk tenenkrommend. Het kijkonderzoek in de VS wordt uitgevoerd door Nielsen. Dat méét hoeveel uur de Amerikanen voor de buis zitten. Waarom zou je je op twijfelachtige Amerikaanse cijfers baseren? We beschikken hier over uitstekend bereiksonderzoek.’
Faasse dook zelf in de materie en stelt vast dat het aantal reclameconfrontaties per dag zo’n 377 bedraagt. Wanneer confrontaties met verpakkingen ook tot reclame worden gerekend, worden dat er ruim 1500.
Verkade laat in een reactie aan Adformatie weten het leuk te vinden om te zien dat de schattingen van NRC Next en Faasse (310 en 377) redelijk dicht bij elkaar liggen. Verkade: ‘Het blijven schattingen, met foutmarges, maar beide getallen zijn veel kleiner dan de genoemde 3600.’ Verkade begrijpt echter niet dat Faasse aan de ene kant schrijft dat de markt betrouwbaarder cijfers geeft dan de wetenschap, maar haar anderzijds verwijt dat zij informatie van een bedrijf gebruikt in plaats van wetenschappelijke cijfers.
Meer in Adformatie van deze week en op het blog van Faasse.
Aantal reclames per dag
TV: 53
Radio: 46
Online: 166
Online search: 20
Dagblad: 9
H-a-h- kranten: 11
Publiekstijdschriften: 2
Folders: 12
Buitenreclame: 21
Winkel/gevel: 25
In de supermarkt: 12
In totaal: 377
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!