Wat leverde de sneeuw op voor de NS?


Het openbaar vervoer was ook deze winter weer een dankbaar gespreksonderwerp binnen social media. Clipit onderzocht de winterse online & social berichtgeving over vervoersbedrijven. Over NS werd niet alleen veruit het meest geschreven, ook het meest negatief én het meest positief.
Wat onze mening over de vervoerder dan ook is, het merk laat ons zeker niet onverschillig.
Over de Nederlandse Spoorwegen werd met 67.481 online berichten in 3 maanden tijd veruit het meest geschreven. Een piek in de berichtgeving is zichtbaar in het ijskoude weekend van 4 februari.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De NS kwam er met 23 procent negatieve berichtgeving niet goed vanaf binnen social media. Reizigers zaten vast op stations en uitten hun frustraties online.
Dat ging vooral over vertragingen, overvolle treinen, onduidelijke informatie op de stations en een defecte website.
Iemand ontving een boete toen bleek dat hij uit verwarring in de verkeerde trein was gestapt, en dus een verkeerd kaartje had.
Superpromoters
Er bevond zich echter ook een groep binnen de sociale platformen die het opnam voor de NS; 10 procent van de berichten was positief. Zij vonden het niet meer dan normaal dat de NS, evenals de rest van het land, problemen ondervindt bij hevige sneeuwval en extreme kou. Deze superpromotors wijzen er op dat de spoorwerkers van de NS het pas zwaar hebben, en dat die overvolle treinen tenminste lekker warm zijn. Daarnaast blijft de vraag wie verantwoordelijk is; Prorail of NS.
PR-waarde
Wat levert een dergelijke periode nu op voor ’s lands meest besproken openbaar vervoerder? Geen enkel ander vervoersbedrijf hield de gemoederen van ons land zo bezig als de NS. Dat is op zichzelf al een aardige prestatie. Sinds begin februari berekent Clipit de pr-waarde van online & social mediaberichten. In de maand februari vonden ze voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm, aldus Clipit. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt.
Dus, wat heeft de sneeuw de NS nu eigenlijk opgeleverd?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid