De sterkste merken zijn maatschapelijk relevant
Ook in Nederland zijn veel maatschappelijke behoeften te vervullen door bedrijven. Er is meer dan genoeg werk aan de winkel. Onder en boven in de behoeftepiramide van Maslow is veel echte waarde toe te voegen: welvaartsziekten, eenzaamheid, uitsluiting van minderheden, gebrek aan zingeving, et cetera. Voor ieder bedrijf is een andere maatschapelijke trend relevant.
Een mooi voorbeeld van een merk dat maatschappelijke waarde creërt is Douwe Egberts met hun Nationale Burendag dat ze heel slim samen met het Oranjefonds hebben opgericht. Dit event wordt jaarlijks gerund door gemeentes en duizenden vrijwilligers met als kers op de taart Prinses Maxima die elk jaar de opening van de Burendag doet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaJammer dat het nog teveel een op zichzelf staand iets is. Want wat als Douwe Egberts, met als doel zoveel mogelijk koffie te verkopen, de komende paar jaar in alles dat het doet 'nabuurschap' bevordert? Het merk verheft zich dan. Het stijgt uit boven de categoriewaarden.
Waar voorheen het hoogste dat een merk kon bereiken was fans hebben, krijgen maatschappelijk relevante merken mede-activisten omdat die zich betrokken voelen met het hogere nastrevendswaardige doel.
Douwe Egberts verdwijnt dan niet makkelijk meer. Het merk is dan letterlijk duurzaam omdat het is verankerd in de maatschappij. Èn omdat de maatschappelijke verankering in nabuurschap logisch past bij waar het merk Douwe Egberts al voor stond; dat maakt het voor andere merken lastig kopieerbaar. Immers een ander kan kopiëren wat je doet, maar niet wie je bent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid