Overslaan en naar de inhoud gaan

De sterkste merken zijn maatschapelijk relevant

Bedrijven verdienen aan het voorzien in consumentenbehoeften. Blijvende waarde creëren ze als ze ermee voorzien in maatschappelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook in Nederland zijn veel maatschappelijke behoeften te vervullen door bedrijven. Er is meer dan genoeg werk aan de winkel. Onder en boven in de behoeftepiramide van Maslow is veel echte waarde toe te voegen: welvaartsziekten, eenzaamheid, uitsluiting van minderheden, gebrek aan zingeving, et cetera. Voor ieder bedrijf is een andere maatschapelijke trend relevant.

related partner content for mobile comes here

Een mooi voorbeeld van een merk dat maatschappelijke waarde creërt is Douwe Egberts met hun dat ze heel slim hebben opgericht. Dit event wordt jaarlijks gerund door gemeentes en duizenden vrijwilligers met als kers op de taart Prinses doet.

Jammer dat het nog teveel een op zichzelf staand iets is. Want wat als Douwe Egberts, met als doel zoveel mogelijk koffie te verkopen, de komende paar jaar in alles dat het doet 'nabuurschap' bevordert? Het merk verheft zich dan. Het stijgt uit boven de categoriewaarden.

Waar voorheen het hoogste dat een merk kon bereiken was fans hebben, krijgen maatschappelijk relevante merken mede-activisten omdat die zich betrokken voelen met het hogere nastrevendswaardige doel.

Douwe Egberts verdwijnt dan niet makkelijk meer. Het merk is dan letterlijk duurzaam omdat het is . Èn omdat de maatschappelijke verankering in nabuurschap logisch past bij waar al voor stond; dat maakt het voor andere merken lastig kopieerbaar. Immers een ander kan kopiëren wat je doet, maar niet wie je bent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in