Ethisch reizen is alleen haalbaar als je veel tijd en geld hebt

Het is niet makkelijk met de trein te reizen, niet in de laatste plaats door de gebrekkige informatieverschaffing, ziet Cassone.

Paola Cassone

Door Paola Cassone
 

Het was tijd om op vakantie te gaan en weer barstte de discussie los. Niet zozeer over de bestemming - die hebben we in een paar minuten bepaald. De discussie die ons jaar na jaar wekenlang bezighoudt gaat over het vervoermiddel. Als het aan mijn man ligt, reizen we uitsluitend met de trein, desnoods met de bus en als niet anders kan per boot. In ieder geval nemen we de auto niet en vliegen is vloeken in de kerk. En hoewel ik het principieel met hem eens ben, zou dit betekenen dat we óf altijd binnen een straal van 500 kilometer op vakantie zouden gaan, of we zes maanden per jaar op reis zouden zijn. En sowieso een fortuin aan reiskosten betalen. 

Je zult het maar proberen, om eens naar het prachtige Zuid-Italië of Spanje met de trein te reizen. Joke Mat van de NRC heeft het gedaan. Haar conclusie: treinen door Europa is de beste reclame voor vliegen (Het ideaalbeeld van een treinreis door Europa is prachtig, de werkelijkheid vaak een koude douche - NRC.). En buiten Europa is het nog erger.

Laten we eerlijk zijn: ethisch reizen is alleen haalbaar als je heel veel vrije tijd en geld hebt. Daarom begrijp ik wel waarom, ondanks alle goede voornemens en principes, zelfs Gen Z nu meer dan ooit naar vakantiebestemmingen vliegt. En zich schuldig voelt: verraders van hun eigen idealen. Mijn oprechte, wellicht naïeve vraag is: waarom doen marketeers daar niets aan? Of in ieder geval waarom doen ze zo weinig? Aan de ene kant is er veel te verbeteren aan de infrastructuur, zodat directe (nacht)treinen naar verre bestemmingen weer gangbaar worden. Waarvoor een lange adem nodig is. Aan de andere kant is er behoorlijk veel te doen aan de prijsstructuur, -perceptie en -communicatie. Dat kan en moet nu echt gebeuren. Ik wil best geloven dat er voordelige treinopties bestaan, maar ze zijn niet makkelijk te vinden én niet makkelijk te bemachtigen.

Toen we deze zomer eindelijk na veel treingedoe en -vertraging op onze bestemming arriveerden, attendeerde een goed geïnformeerde pensionado van de NS ons erop, dat we de verkeerde websites hadden geraadpleegd. Hij erkende dat de zoektocht niet makkelijk is, en was zo aardig om ons zijn persoonlijke sitelist te verstrekken die hij zelf met heel veel moeite in de loop van vele jaren en reizen had samengesteld. Nou, ik kan je vertellen dat zelfs met zijn hulp we uren bezig waren om een passende treinoplossing voor onze volgende bestemming te vinden. Dezelfde zoektocht naar een vlucht op willekeurige websites geeft binnen een paar seconden tientallen goede resultaten. 

Dus, het begint echt bij de basis: een gedegen SEO- en CRO-aanpak, efficiënte landingspagina’s, gedegen vergelijkingssites, actuele en uitgebreide reisinformatie. En dan een radicale verandering van de communicatie op de prijs van een treinreis. Niet alleen mist de overwegende reiziger een duidelijk beeld van de meest voordelige opties voor de treinreis zelf, die wél bij vliegreizen worden aangegeven, maar waarom wordt de overwegende reiziger bijvoorbeeld niet duidelijk geïnformeerd over de voordelige Park & Ride (P+R)- oplossingen, die bij de meeste stations aanwezig zijn? Of over welke voordelige OV-mogelijkheden bestaan naar en vanaf het station? Of over de beschikbare vrije ruimte voor bagage? Al deze informatie wordt niet gegeven,

Echter, twee hele generaties zijn opgevoed in de veronderstelling dat vliegen de standaardoptie is voor vakantiereizen en dat treinen alleen goed zijn voor lokaal vervoer totdat je een auto hebt. De vanzelfsprekendheid van treinreizen naar vakantiebestemmingen is weggevallen met het afschalen van Interrail en nachttreinen. Breng het alsjeblief terug, op zijn minst online, waar het ethisch reizen-dilemma tegenwoordig begint.


Paola Cassone is performance strategy director bij Initiative

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie