Merkmigratie: goed voor de klant?


‘Wanadoo wordt Orange’ schreeuwen de posters. Zou het (Britse) publiek het nog snappen? Twee jaar geleden heette Wanadoo nog Freeserve, het merk dat door Orange was overgenomen van Dixons.
Het lijkt er sterk op dat de brand migration-trend vooral wordt ingegeven door financiële en organisatorische overwegingen, en niet door klantgerichtheid. Een riskante strategie, want merkmigratie heeft volgens analisten alleen kans van slagen als de consument er de logica en/of voordelen van inziet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSZo moet er bij verandering van merknaam eigenlijk altijd sprake zijn van innovatieve nieuwe producten of producteigenschappen om de klant te compenseren voor het ongemak. Dat gebeurt maar zelden. En dan is er nog de kwestie van hoe de verhuizing het beste kan plaatsvinden: in één keer of beetje bij beetje.
De geleidelijke weg is meestal overtuigender en geeft de klant gewenningstijd, maar de ‘big bang’strategie is weer veel goedkoper en daardoor aanlokkelijker. Hoe dan ook: uiteindelijk moet het herdoopte merk superieur zijn aan het oude. Zo niet, dan kan de hele operatie als geld-, tijd-, en energieverspilling worden beschouwd.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid