Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkmigratie: goed voor de klant?

Ook dit jaar worden er weer verschillende merken herdoopt. Het belang van de klant lijkt daarbij minder te tellen dan de voordelen voor de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Wanadoo wordt Orange’ schreeuwen de posters. Zou het (Britse) publiek het nog snappen? Twee jaar geleden heette Wanadoo nog Freeserve, het merk dat door Orange was overgenomen van Dixons.

related partner content for mobile comes here

Het lijkt er sterk op dat de brand migration-trend vooral wordt ingegeven door financiële en organisatorische overwegingen, en niet door klantgerichtheid. Een riskante strategie, want merkmigratie heeft volgens analisten alleen kans van slagen als de consument er de logica en/of voordelen van inziet.

Zo moet er bij verandering van merknaam eigenlijk altijd sprake zijn van innovatieve nieuwe producten of producteigenschappen om de klant te compenseren voor het ongemak. Dat gebeurt maar zelden. En dan is er nog de kwestie van hoe de verhuizing het beste kan plaatsvinden: in één keer of beetje bij beetje.

De geleidelijke weg is meestal overtuigender en geeft de klant gewenningstijd, maar de ‘big bang’strategie is weer veel goedkoper en daardoor aanlokkelijker. Hoe dan ook: uiteindelijk moet het herdoopte merk superieur zijn aan het oude. Zo niet, dan kan de hele operatie als geld-, tijd-, en energieverspilling worden beschouwd.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in