Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumptie fors hoger

Afgelopen juni hebben huishoudens in Nederland fors meer besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde periode vorig jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De binnenlandse consumptieve bestedingen waren 2,4 procent hoger dan in juni 2005. De cijfers zijn gecorrigeerd voor verschillen in koopdagen en prijsveranderingen. Aldus het CBS.

related partner content for mobile comes here

Consumenten kochten in juni vooral meer duurzame goederen. Aan deze goederen hebben ze 5,8 procent meer besteed dan een jaar eerder. De bestedingen aan voeding en diensten waren respectievelijk 2,6 en 1,2 procent hoger.

In de eerste helft van 2006 is de consumptie sterk toegenomen. De huishoudens hebben in deze periode bijna 3 procent meer besteed dan in dezelfde periode het jaar ervoor. In voorgaande jaren werd de consumptiegroei geremd door de verslechterde financiële positie van huishoudens. In 2005 zagen zij hun reëel beschikbare inkomen voor het vierde jaar op rij dalen.

Desondanks is de stemming onder consumenten in de loop van 2005 aanzienlijk verbeterd, zo blijkt uit het consumentenvertrouwen. In het eerste halfjaar van 2006 volgde hierop een krachtig herstel van de consumptie. Samen met de uitvoer en de investeringen leverde de consumptie in de eerste helft van 2006 een positieve bijdrage aan de economische groei in Nederland.

Bron: CBS

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in