Overslaan en naar de inhoud gaan

IJzeren Rita ijzersterk merk

Normaliter ben ik nogal huiverig om het merkdenken klakkeloos toe te passen op alles en iedereen, maar het verschijnsel Rita Verdonk vraagt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de laatste peiling van blijkt dat Verdonk afstevent op een nipte zege binnen de VVD. Dit ondanks haar dramatische optreden in de Tweede Kamer en daarbuiten van afgelopen week.

related partner content for mobile comes here

Opiniërend Nederland ergert zich mateloos aan het rigide denkkader van de minister. En toch lijkt zij aan populariteit te winnen onder het electoraat (en niet alleen de VVD-achterban).

Hoe kan dat? Als geen ander is Verdonk rücksichtslos consistent in het uitdragen van een heldere, zoniet simplistische, propositie: Ik houd mijn rug recht. Een consistentie bovendien, die bevestigd wordt in haar beeldtaal: het fysieke voorkomen van Verdonk straalt één brok onverzettelijkheid uit.

Zie hier twee kerncriteria van een sterk merk. Vergelijk dit met het fuzzy merk Rutte, waarvan de contouren nauwelijks zichtbaar zijn.

Nu de nuances en de emoties rond Ayaan geleidelijk wegebben, zien we de behoefte aan een simpel kader weer de kop op steken, met als consumer take-out: "Die Rita, die laat niet over zich heenlopen..."

En zo stevent Rita af op een overwinning binnen haar partij en kunnen we uitkijken naar een krachtmeting met het andere politieke A-merk, Wouter Bos..

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in