Hoe sexy is B2B?
Het lijkt, nee, het is een retorische vraag.
Het leeuwendeel van de marketingstudenten dat kersvers op de arbeidsmarkt is gekomen wil product manager van een populair biermerk worden of het marktaandeel van margarines vergroten. Ik ken er althans weinig en heb er weinig gekend, die vol passie vertelden dat ze industriele afzuiginstallaties in het Oostblok aan de man gingen brengen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHeeft de sector een imagoprobleem, net als de biologische producten in de foodsector: kansrijk, maar niet sexy? Of zit het gewoon in de aard van de sector?
En gaat de marketeer dus voor de vorm en minder voor de inhoud? Of is dat te kort door de bocht?
Ik geloof dat er genoeg uitdaging ligt bij B2B-bedrijven, maar dat de marketeers zelf ook schuldig zijn aan de achterblijvende populariteit van de sector. Want dat laatste mogen we toch wel als een feit vaststellen.
Veel marketeers nemen hun eigen business in mijn ogen vaak veel te serieus en bewerken -samen met hun collega's van (arbeidsmarkt)communicatie- de markt op een manier die weinig smeuiig oogt. Tuurlijk is het een andere markt die om een andere benadering vraagt. En natuurlijk is de branche hard in ontwikkeling en wordt er bij veel bedrijven ook marketing op eredivisieniveau bedreven. Maar dat doet niets af aan het zwakke imago.
Misschien tijd voor een brancheoverkoepelende campagne. Maar ja, welke marketeer heeft nou zin om die te ontwikkelen?:-)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid