Overslaan en naar de inhoud gaan

Prikkelbare en geprikkelde consumenten

Of kopers een retailomgeving met veel prikkels als prettig ervaren hangt af van hun motivatieoriëntatie, zo laat onderzoek zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Taakgeoriënteerde consumenten zien winkelen primair als middel om een gewenst doel te bereiken: het krijgen van een product, dienst of informatie. Ze willen zo efficiënt mogelijk winkelen en vinden retailomgevingen met high arousal (veel prikkels) daarom onprettig. Recreatieve consumenten daarentegen, die voldoening halen uit winkelen als activiteit, vinden retailomgevingen met veel prikkels die een rijke koopervaring creëren juist leuk. Hun bezoek- en aankoopintentie wordt erdoor vergroot, terwijl het winkelgedrag van taakgeoriënteerde consumenten er negatief door wordt beïnvloed. Het ‘niveau van opwinding’ dat retailers in hun winkel creëren - door muziek, kleurgebruik, presentatie van het aanbod, complexiteit van de winkelindeling - zou dus moeten afhangen van de overheersende winkelmotivaties van hun klanten. De motivatieoriëntatie kan worden afgeleid uit bijvoorbeeld het aanbod zelf (schoolboeken of cruises), het winkeltijdstip (maandagochtend, zaterdagmiddag, feestdagen) en de winkellocatie (zakendistrict of pretpark).

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in