Prikkelbare en geprikkelde consumenten


Taakgeoriënteerde consumenten zien winkelen primair als middel om een gewenst doel te bereiken: het krijgen van een product, dienst of informatie. Ze willen zo efficiënt mogelijk winkelen en vinden retailomgevingen met high arousal (veel prikkels) daarom onprettig. Recreatieve consumenten daarentegen, die voldoening halen uit winkelen als activiteit, vinden retailomgevingen met veel prikkels die een rijke koopervaring creëren juist leuk. Hun bezoek- en aankoopintentie wordt erdoor vergroot, terwijl het winkelgedrag van taakgeoriënteerde consumenten er negatief door wordt beïnvloed. Het ‘niveau van opwinding’ dat retailers in hun winkel creëren - door muziek, kleurgebruik, presentatie van het aanbod, complexiteit van de winkelindeling - zou dus moeten afhangen van de overheersende winkelmotivaties van hun klanten. De motivatieoriëntatie kan worden afgeleid uit bijvoorbeeld het aanbod zelf (schoolboeken of cruises), het winkeltijdstip (maandagochtend, zaterdagmiddag, feestdagen) en de winkellocatie (zakendistrict of pretpark).
Bron: Journal of Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid