Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie en trends: Deel je rijk

De doe-democratie, zelfredzaamheid, open data en consuminderen. De rijksoverheid heeft het rapport’ Deel je rijk’ uitgebracht met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het rapport 'Deel je rijk', is door iedereen te gebruiken, vooral mensen bij de overheid. Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken signaleert en duidt 37 trends. Doe-democratie, massa’s media, factchecking, zelfredzaamheid, andere bestuursstijlen, open data en consuminderen, zijn enkele voorbeelden daarvan.

related partner content for mobile comes here

Terug en trend
Het gaat niet alleen om nieuwe ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Veel trends gaan langer terug; andere zijn vooral voorspelling voor de komende jaren.

Samen delen
In veel trends komt het idee van ‘delen’ en samen dingen oppakken naar voren. Consumenten lenen elkaar spullen uit. Zo hoeven ze ze niet aan te schaffen. Ook overheden delen taken, onder andere door bezuinigingen. Zij leggen verantwoordelijkheden bij de markt en bij de burgers. Burgers pakken in de doe-democratie ook dingen samen aan, bijvoorbeeld in hun eigen buurt.

Anders
In de netwerksamenleving komt beleid anders tot stand. De overheid deelt haar expertise met allerlei andere spelers, moet cocreëren, openlijker werken en actiever informatie openbaar maken. Zo kunnen er nieuwe toepassingen ontstaan.

Dat geldt ook voor de communicatie. Soms zijn andere organisaties een betere of logischer afzender van de (overheids)boodschap. Communicatie is bovendien van iedereen door Twitter, YouTube, Pinterest enzovoort. Is delen de oplossing voor de overheid?

Het rapport is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in