Tip 2 (*): De kracht van een sterke merkidentiteit.
Een vluchtige blik op de adviezen leert dat de focus primair ligt op het zoveel mogelijk terugbrengen van de kosten. Door het schrappen van overbodige, onrendabele activiteiten wordt getracht om geld te besparen. Zo ook worden nieuwe initiatieven (tijdelijk) stopgezet. Op zich lijkt dit gedrag niet meer dan logisch, maar het brengt ook een groot risico met zich mee, namelijk dat het merk zichzelf uitholt! De focus is volledig gericht op het reduceren van kosten en er wordt nauwelijks meer gelet op het creëren van meerwaarde met als gevolg dat er voor de consument steeds minder een gegronde reden is om voor het betreffende merk te kiezen.
Het merk moet zichzelf uitdagen om de crisis niet alleen langs de lijn van kostenreductie te bezweren, maar moet tegelijkertijd aandacht hebben voor de route van het creëren van meerwaarde. Het bezitten van een heldere merkidentiteit biedt een goede handreiking om deze paradoxale vraag te beantwoorden. Hoe scherper deze gedefinieerd is, hoe eenvoudiger het is om de juiste keuzes te maken als het gaat om het stopzetten van bestaande of initiëren van nieuwe activiteiten. De merkidentiteit vormt met andere woorden de meetlat waarlangs het handelen van de organisatie kan worden beoordeeld. Het grote voordeel daarvan is dat er niet klakkeloos wordt gesneden in activiteiten, maar er wordt gericht te werk gegaan. Intern betekent dit de dingen doen waar je goed in bent, extern levert dit een heldere profilering op waardoor je de consument een goede reden geeft bij jou te kopen. Juist in de deze tijden van crisis is het van groot belang om stil te staan bij de merkidentiteit! Een zuivere identiteit zorgt er niet alleen voor dat het merk nu op goede gronden keuzes maakt, maar zorgt er tevens voor dat er tegelijkertijd een stevig fundament voor de toekomst wordt gelegd.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaTen behoeve van het ontwikkelen van de merkidentiteit heeft Brand Prototyping (www.brandprototyping.com) bewezen een succesvolle methodiek te zijn. Brand Prototyping is gebaseerd op de archetypen van Jung en biedt krachtige richtlijnen om de merkidentiteit te duiden in termen van gewenste houding en gedrag. Anders gezegd, de merkidentiteit als meetlat wordt met behulp van Brand Prototyping aangescherpt waardoor er nog duidelijker keuzes gemaakt kunnen worden, zowel bij het snijden van bestaande activiteiten als het opstarten van nieuwe activiteiten. Dus zint eer ge begint met uw recessiemarketing en stel uzelf de vraag of uw meetlat (= merkidentiteit) voldoende helder is gedefinieerd!
(*) Dit is de tweede van een serie tips in aanloop naar de Branding Workshopdag op 13 mei in Den Haag. Zie ook deze molblogpost van de uitgever.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid