WK 2010 in Zuid-Afrika


De afgelopen twee weken heb ik het genoegen gehad om naar Zuid-Afrika af te reizen. We zijn daar bezig geweest met het volgende vraagstuk: Hoe kan Zuid-Afrika op lange termijn profiteren van het WK dat volgend jaar in dat land neer zal strijken? Een dergelijk evenement kan verregaande positieve reacties opwekken, maar Zuid-Afrika is ook een land met serieuze uitdagingen. Wat denk jij? Zal het WK een omslag veroorzaken en Zuid-Afrika voorgoed op de toeristische en zakelijke kaart zetten of komt het te vroeg? Hoe zal het in heel Afrika doorstromen? En hoe kan marketing daar een positieve bijdrage aan leveren?
Uiteraard heb ik ook zo mijn eigen visie, maar ik zal proberen het zo objectief mogelijk te houden. Volgens mij staan er twee zaken als paal boven water. Allereerst is Zuid-Afrika een ongelofelijk mooi land. Toeristisch gezien heeft het vele mogelijkheden met de kust, de natuur, het klimaat en de cultuur. Aan de andere kant heeft het land een rijke geschiedenis die niet altijd even rooskleurig is geweest (understatement). Enorm veel internationale invloeden door de jaren heen hebben er voor gezorgd dat er duidelijke tegenstrijdigheden zijn ontstaan die veelal onder het oppervlak zijn te vinden. De dagelijkse gang van zaken verloopt soepel, maar als je gesprekken aangaat met mensen kom je erachter dat er toch wel meer aan de hand is. Apartheid, onderdrukking en het verschil tussen blank en zwart zijn veelbesproken thema’s.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarnaast is er nog het punt van de infrastructuur en huisvesting. Ik ben van het vliegveld in Johannesburg naar Pretoria gereden wat ongeveer 40 minuten duurt en op elke meter daarvan zijn ze bezig met wegwerkzaamheden voor het WK 2010. Wat ik me vooral afvraag is hoe het evenement ervoor kan zorgen dat niet alleen gedacht wordt aan infrastructuur, investeerders en een geslaagd evenement, maar er ook gekeken wordt naar de problemen en uitdagingen die nog heersen in Zuid-Afrika. Zo reden we in Soweto, de township van Johannesburg, waar vele mensen onder golfplaten leven en 10 minuten later sta je aan de voet van SoccerCity, het stadion waar ook de finale wordt gespeeld met een capaciteit van 95.000 plaatsen.
Van harte hoop ik dat het evenement de levensstandaard van alle Zuid-Afrikanen op lange termijn verbeterd in plaats van dat het verschil tussen rijk en arm alleen maar groter wordt.
Misschien een te open discussie voor hier op Molblog, maar wel een interessante case om als marketeer bij stil te staan. Natuurlijk kunnen wij via internet en tv alles gaan volgen en zal het geweldig worden, maar hoe kunnen ook de minder bedeelden in het land zelf erbij betrokken worden. Zonder elektriciteit en zonder geld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid