Overslaan en naar de inhoud gaan

Kobalt: bestedingen trekken dit jaar aan

De terugloop van mediabestedingen als gevolg van de recessie is beperkt. Dit concludeert Kobalt op basis van de Nielsen Media…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale bruto mediabestedingen in januari en februari 2009 liggen in totaal circa 7 procent lager dan in dezelfde maanden van 2008. Het gaat hier om bestedingen in tv, radio, dag- en nieuwsbladen, tijdschriften en bioscoop. Zoals reeds verwacht door Kobalt vallen de klappen met name bij de printmedia. Bestedingen in de nieuwsbladen liggen bijna een kwart lager, bij dagbladen een tiende en ook vaktijdschriften worden minder vaak ingezet: -15 procent. Overige media als radio en bioscoop moeten het doen met 4 tot 10 procent lagere brutobestedingen.

related partner content for mobile comes here

Televisie lijkt een stevige basis te vormen voor reclamecampagnes en is tot op heden, met 1,3 procent stijging van de bruto mediabestedingen, bijzonder recessieproof. Bij out-of-home is een opmerkelijke groei te constateren van 9 procent. Een mogelijke verklaring voor de stijging is dat het hier om brutocijfers gaat. Veel goede doelen maken momenteel gebruik van out-of-home media.

Kobalt voorspelde in november 2008 een teruggang van 4 à 5 procent op bruto niveau. In februari is deze voorspelling naar boven bijgesteld tot 6 à 7 procent, mede op basis van de laatste cijfers van het CPB.

Traditiegetrouw blijven de bestedingen in de eerste twee maanden van het jaar achter op de rest van het jaar. Joost de Kok, directeur Inkoop bij Kobalt, verwacht dat de bestedingen in de loop van 2009 weer gaan aantrekken. ‘Meer daling komt er hoogstwaarschijnlijk niet, de bodem is bereikt en de eerste lichtpuntjes zijn al zichtbaar, zoals de stijging van de effectenbeurzen wereldwijd, de merkbare effecten van overheidmaatregelen, de verbeterde positie van banken en aantrekkende huizenverkopen in VS.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in