Overslaan en naar de inhoud gaan

Keurmerk communicatieprofessionals

Naast de registeraccountant, de erkend elektricien, de advocaat van de Orde en de Register Marketeer zal ook de beroepsgroep Communicatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naast de registeraccountant, de erkend elektricien, de advocaat van de Orde en de Register Marketeer zal ook de beroepsgroep Communicatie zijn eigen registerprofessionals gaan krijgen. Volgend jaar al kunnen de eerste gelukkigen zich na een uitgebreide assessment registercommunicatieadviseur (rca) of registercommunicatiemanager (rcm) noemen. Logeion is enthousiast: het maakt kwaliteit zichtbaar. Kritiek is er ook. Er wordt een kostbaar circus opgetuigd, terwijl erkenning niets zegt. Bovendien sluit het de beroepsgroep af van talent uit andere sectoren.

related partner content for mobile comes here

Aan de erkenning gaat een grondige keuring vooraf. De professional moet aantonen op strategisch niveau te werken, de juiste opleiding hebben gevolgd, voldoende ervaring hebben en de vakkennis aantoonbaar op peil houden. Netjes gedrag wordt ook verwacht, loyaliteit aan de ethische normen en een op te stellen gedragscode. Trienke Damstra van de Professionaliserings- en Ontwikkelingsraad van Logeion: ‘Iedereen kan zich in Nederland communicatieprofessional noemen, zich die titel toe-eigenen. Maar het zegt niets en schept verwarring. Een hooggekwalificeerde, vakbekwame communicatieprofessional wil herkenbaar zijn en dat kan via de registercommunicatieprofessional. Dat schept ook naar opdrachtgevers helderheid. Die weet dat die kwaliteit in huis haalt.’
Jan van Ingen, directeur van Publicis Van Sluis Consultants, ziet er niets in. Hij vindt het een fictie dat een registerschap een waarborg is voor kwaliteit. ‘Je kunt stellen dat opdrachtgevers zekerheid zoeken, risico’s willen beperken, en daarom zouden kiezen voor iemand die geregistreerd is. Ik geloof er niets van dat het zo werkt. Opdrachtgevers kijken toch wat iemand heeft gedaan, wie het meest voor ze kan betekenen. Daar wordt op geselecteerd.’
Een fundamenteler bezwaar van Van Ingen is en dat het de beroepsgroep afsluit van talent. Ook Frans van Drimmelen, directeur van Dröge & van Drimmelen, deelt deze kritiek: ‘Het overkomt mij regelmatig dat ik sollicitanten langs krijg die een communicatiestudie hebben gedaan, op hbo of wetenschappelijk niveau, maar ongeschikt zijn om als communicatieadviseur aan het werk te gaan. Deze mensen zouden zich volgens de richtlijnen die Logeion voorstelt vrij eenvoudig kunnen kwalificeren als geregistreerd communicatieadviseur. Er zijn ook tal van mensen uit andere richtingen of sectoren afkomstig die veel voor het vak kunnen betekenen, maar niet tot een register kunnen toetreden. Het probleem is dat er onder communicatieadviseurs of –managers veel kaf zit. Terwijl er tussen het kaf, de mensen zonder communicatieachtergrond, ook juist weer veel koren zit. Met een register haal je dat er zeker niet uit.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in