Overslaan en naar de inhoud gaan

Corporate blogging: interview met Paula Berg van Southwest Airlines

Southwest Airlines was die Amerikaanse low-cost vliegmaatschappij die gevolgd werd in de reality tv-serie Airline, weet u nog? De ervaring…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

was die Amerikaanse low-cost vliegmaatschappij die gevolgd werd in de reality tv-serie , weet u nog? De ervaring leidde er toe dat de communicatie-afdeling een weblog begon om het contact met het publiek te houden en te managen. Paula Berg leidt het project sinds de start, en ze vertelde er afgelopen week over, op het in Parijs.

related partner content for mobile comes here

Ze was erg open over de ervaringen met social media, ook over alle ‘leermomenten’, dat wil zeggen de momenten dat het echt goed mis ging. En ze had een paar goede tips als het gaat om het presenteren van social media bij de directie. Wat doet zij als haar baas vraagt om feiten en cijfers?

SouthWest Airlines doet het allemaal op dit weblog: . Mocht je willen starten met een corporate weblog, raad ik je aan dit weblog eens goed te bestuderen; een goed voorbeeld van het eigenlijk zou moeten.
Naast de postings van medewerkers worden er ook om te bloggen. Zij mogen dan een tijdje gratis vliegen.

Maar het was niet altijd een succes. Paula Berg gaf als voorbeeld de rel om de mevrouw die iets in het vliegtuig ging zitten:

De dame kreeg van het personeel de opmerking dat ze zichzelf een beetje moest bedekken, omdat ze er te bloot bij zat. Eenmaal op haar bestemming aangekomen, aarzelde ze geen moment en bracht het hele voorval online. Heel Amerika viel vervolgens over de vliegmaatschappij heen.

Southwest Airlines kreeg een storm van verontwaardige reacties te verwerken op het weblog. Het gebeurde allemaal in het weekend, en Berg was net kamperen. Ze zag de ravage dus toen het al te laat was: ‘We hebben toen te laat gereageerd, en wisten ook niet goed hoe we dit het beste konden oppakken, we wilden ons eerst niet in de discussie mengen. Dus dat hebben we helemaal verloren. Dat was een leermoment, ja.’

Want een tijd later waren medewerkers van de vliegmaatschappij genoodzaakt twee meisjes uit het vliegtuig te zetten, die zich wel heel onbehoorlijk gedroegen. De twee meisjes lieten het er niet bij zitten en , door te zeggen dat ze uit het vliegtuig waren gezet ‘omdat ze te mooi waren’.

Berg zette vervolgens de mooiste pr-dame van het bedrijf voor een camera, voor een reactie op deze stunt:

Berg: ‘Want de meisjes hadden zich echt fout gedragen, dus dat moest worden rechtgezet. Uiteindelijk heeft het hele voorval voordelig uitgepakt voor Southwest.'

Southwest Airlines doet steeds meer met social media. Zo hebben ze een marketinggimmick: het personeel zorgt ervoor dat er telkens tijdens iedere vlucht, door bijvoorbeeld de mededelingen of het veiligheidspraatje te rappen. De filmpjes worden door consumenten weer op Youtube gezet. Inmiddels staat er een hele verzameling.

Wel of niet meten op ROI

Ik vroeg Paula Berg hoe ze al deze activiteiten verwerkt in haar presentaties voor de directie. Want die willen toch ook cijfers zien. Hoe gaat zij om met de vraag naar ROI? Hier is haar reactie (excuses voor het lawaai na 1 minuut, de Franse ober trok zich helemaal niets aan van ons vraaggesprekje...):

Kort gezegd; Paula checkt de online activiteiten dagelijks, wekelijks, maandelijks en per kwartaal. Wekelijks worden de aha-momenten eruit gefilterd en trends gespot, maandelijks wordt een lijstje gepresenteerd met de meest opmerkelijke gebeurtenissen en per kwartaal wordt er een uitgebreide case voorbereid, die de directie te zien krijgt. Berg beseft goed dat social media zeer moeilijk te meten zijn op ROI, maar er valt genoeg te vertellen.

Haar tip: probeer bij al die nieuwe tools niet te hard te meten op ROI, kijk eerst je eigenlijk wel en niet kunt bereiken met meten. 'Zo meten we niet op directe sales, dat heeft gewoon geen zin gezien de lage impact. Het is trouwens beter om te weten wat je kosten zouden zijn als je niets zou doen aan social media...’

Ze was op IWOMC niet de enige met deze mening. Veel marketeers werden kribbig als men vragen stelde over ROI. ‘Altijd maar die ROI... Wat is de ROI van telefoon, of je broek aantrekken in de ochtend?’ vond ik een wel goeie opmerking, afkomstig van (hoofd Social Media bij Ford en ook aanwezig op het congres).

Campagnematig denken over social media en er op die manier resultaten aan hangen, is volgens hem gewoon niet mogelijk.

Er wordt ontzettend gehamerd op ROI, maar is dat – in het geval van social media- eigenlijk wel reëel? Wat vinden jullie?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in