Overslaan en naar de inhoud gaan

Sampling werkt het best in supermarkt

Instore sampling, dat wil zeggen sampling in supermarkten, is de meest effectieve vorm van sampling acties. Dat blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DFMA gaf Motivaction de opdracht gedurende een aantal jaren onderzoeken uit te voeren naar de effectiviteit van fieldmarketing. Deze onderzoeken worden gehouden in het kader van het ambitieuze Plan Promotie Fieldmarketing. Hiermee gaat DFMA fieldmarketing als essentieel onderdeel van de marketingcommunicatiemix definitief op de kaart zetten .Het eerste onderzoek vond plaats in 2008 en richtte zich op sampling. Het betrof een samplingactie van een foodproduct (chips) dat door een van de DFMAleden (bureau Pro Vocations) in opdracht van een chipsfabrikant werd uitgevoerd. Motivaction onderzocht de effectiviteit van deze samplingactie via drie verschillende kanalen: supermarkt, out-of-home en straatactie.

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten laten zien dat samplingacties worden gewaardeerd door de consument en dat het een effectieve manier is om consumenten kennis te laten maken met producten. Een meerderheid van de consumenten zegt dat de kans groter is dat ze een product gaan kopen als ze het eerst hebben mogen proeven en vrijwel alle ondervraagden vinden het leuk om nieuwe producten te proberen. Ongeveer de helft van de respondenten geeft aan dat sampling hun mening over het gesamplede product in positieve zin heeft veranderd.
Wanneer gekeken wordt naar de effecten per kanaal, wijzen de resultaten erop dat instoresampling, dat wil zeggen in supermarkten het meest effectief is. Op deze wijze raakte ruim 45% nieuwe consumenten daadwerkelijk geïnteresseerd in het chipsproduct. Onderscheid naar leeftijdsgroepen hoeft niet te worden gemaakt. Sampling blijkt in dit onderzoek voor alle leeftijden effectief.
Het onderzoek zal komend jaar herhaald worden voor het in kaart brengen van het effect van merchandisiing en hospitalitymarketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in