
KPN sleepte, na de Grand Prix in Cannes, in december als eerste Nederlandse merk ooit een Europese Grand Effie in de wacht met zijn campagne Stukje van Mij. De impact van de winnende campagne – die aandacht vraagt voor de risico’s van het doorsturen van intieme foto’s – is voelbaar, zegt Marieke Snoep (verantwoordelijk voor KPN’s consumentenmarkt). ‘We kregen lovende reacties van zowel nieuwe als bestaande partners’.
Voor Stukje van Mij werkte KPN samen met kennispartners en zangeres Meau, die het nummer ‘Stukje van Mij’ uitbracht. Met de campagne pleit KPN voor meer aandacht voor een veiliger internet, met focus op de boodschap om als jongere na te denken voordat je een intieme foto ongevraagd doorstuurt. En wat de gevolgen kunnen zijn als een foto ongewenst verder verspreid wordt. De campagne valt onder KPN’s ‘Beter Internet’-initiatief, waarmee de provider zich inspant voor meer een veiliger, socialer en groener internet. Stukje van Mij richt zich specifiek op veiligheid.
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteNieuwe gesprekken met bestaande leveranciers
‘Het is een campagne die een andere dialoog aan de keukentafel heeft gebracht, en waar we zeker mee door blijven gaan’, vertelt Snoep aan Adformatie tijdens een gesprek over KPN’s keuze om gratis Netflix weg te geven aan loyale klanten die meerdere abonnementen op één adres afnemen. ‘De campagne heeft voor ons hele andere deuren geopend en ook nieuwe gesprekken opgeleverd met bestaande leveranciers. Opeens praat je niet alleen meer over doorgifte en een goed aanbod, maar hoe je elk vanuit je eigen positie kunt bijdragen aan een beter internet voor zowel de maatschappij als de klant’.
Het kennisplatform Digitale Weerbaarheid is daar een voorbeeld van, stipt KPN aan. De provider begon het kennisplatform samen met ING, om cursussen te delen waarmee men zich kan wapenen tegen de gevaren in de online wereld. Bijvoorbeeld het herkennen van een phishinglink, valse websites of afbeeldingen die door AI gegenereerd zijn. ‘Ook dat komt voort uit gesprekken over Beter Internet’, zegt Snoep. ‘Dan zit je opeens om tafel met banken, de politie en overheid. Je merkt dat de bereidheid om hier samen de schouders onder te zetten, groot is’.
Het Beter Internet-initiatief van KPN bestaat dus uit meer dan de Stukje van Mij-campagne met Meau. De provider startte bijvoorbeeld ook een TikTok Talkshow, een – de naam verklapt het al – live talkshow op TikTok. De zesdelige serie startte eind 2023 in samenwerking met Dentsu Creative en A Bigger Circle en won vorig jaar de Grand Prix van de Nederlandse TikTok Ad Awards.
Vervolg
Snoep van KPN geeft aan dat de provider ‘zeker doorgaat’ met campagnes onder de vlag van Beter Internet, wat strookt met de belofte van een jaar geleden. Toen werd Beter Internet aangeduid als een meerjarige merkcampagne. Stukje van Mij kwam in februari vorig jaar uit. Hangt een volgende video in de lucht? De provider wil alleen kwijt dat er ‘dit jaar’ een nieuwe Beter Internet-campagne komt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidMompelt iets met Dave Frauenfelder