Overslaan en naar de inhoud gaan

Marieke Snoep (KPN): 'Winnen van Europese Grand Effie heeft voor ons nieuwe deuren geopend'

KPN won als eerste Nederlandse merk ooit een Europese Grand Effie met de campagne Stukje van Mij. Die prijs heeft impact, merkt Snoep.
Marieke Snoep KPN
Marieke Snoep
© KPN
Marieke Snoep KPN
Marieke Snoep
© KPN

KPN sleepte, na de Grand Prix in Cannes, in december als eerste Nederlandse merk ooit een Europese Grand Effie in de wacht met zijn campagne Stukje van Mij. De impact van de winnende campagne – die aandacht vraagt voor de risico’s van het doorsturen van intieme foto’s – is voelbaar, zegt Marieke Snoep (verantwoordelijk voor KPN’s consumentenmarkt). ‘We kregen lovende reacties van zowel nieuwe als bestaande partners’.

related partner content for mobile comes here

Voor Stukje van Mij werkte KPN samen met kennispartners en zangeres Meau, die het nummer ‘Stukje van Mij’ uitbracht. Met de campagne pleit KPN voor meer aandacht voor een veiliger internet, met focus op de boodschap om als jongere na te denken voordat je een intieme foto ongevraagd doorstuurt. En wat de gevolgen kunnen zijn als een foto ongewenst verder verspreid wordt. De campagne valt onder KPN’s ‘Beter Internet’-initiatief, waarmee de provider zich inspant voor meer een veiliger, socialer en groener internet. Stukje van Mij richt zich specifiek op veiligheid.

Nieuwe gesprekken met bestaande leveranciers

‘Het is een campagne die een andere dialoog aan de keukentafel heeft gebracht, en waar we zeker mee door blijven gaan’, vertelt Snoep aan Adformatie tijdens een gesprek over KPN’s keuze om gratis Netflix weg te geven aan loyale klanten die meerdere abonnementen op één adres afnemen. ‘De campagne heeft voor ons hele andere deuren geopend en ook nieuwe gesprekken opgeleverd met bestaande leveranciers. Opeens praat je niet alleen meer over doorgifte en een goed aanbod, maar hoe je elk vanuit je eigen positie kunt bijdragen aan een beter internet voor zowel de maatschappij als de klant’.

Het kennisplatform Digitale Weerbaarheid is daar een voorbeeld van, stipt KPN aan. De provider begon het kennisplatform samen met ING, om cursussen te delen waarmee men zich kan wapenen tegen de gevaren in de online wereld. Bijvoorbeeld het herkennen van een phishinglink, valse websites of afbeeldingen die door AI gegenereerd zijn. ‘Ook dat komt voort uit gesprekken over Beter Internet’, zegt Snoep. ‘Dan zit je opeens om tafel met banken, de politie en overheid. Je merkt dat de bereidheid om hier samen de schouders onder te zetten, groot is’.

Het Beter Internet-initiatief van KPN bestaat dus uit meer dan de Stukje van Mij-campagne met Meau. De provider startte bijvoorbeeld ook een TikTok Talkshow, een – de naam verklapt het al – live talkshow op TikTok. De zesdelige serie startte eind 2023 in samenwerking met Dentsu Creative en A Bigger Circle en won vorig jaar de Grand Prix van de Nederlandse TikTok Ad Awards.

Vervolg

Snoep van KPN geeft aan dat de provider ‘zeker doorgaat’ met campagnes onder de vlag van Beter Internet, wat strookt met de belofte van een jaar geleden. Toen werd Beter Internet aangeduid als een meerjarige merkcampagne. Stukje van Mij kwam in februari vorig jaar uit. Hangt een volgende video in de lucht? De provider wil alleen kwijt dat er ‘dit jaar’ een nieuwe Beter Internet-campagne komt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Coen Olde Olthof

Mompelt iets met Dave Frauenfelder

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in