Overslaan en naar de inhoud gaan

Google past commercial aan: AI-assistent claimde foutief dat Goudse kaas de populairste kaas ter wereld is

Het is niet de eerste blunder in Google's reclame voor zijn AI-hulp Gemini.
Google Gemini
© Shutterstock
Google Gemini
© Shutterstock

Google's AI-assistent Gemini moest schitteren in een Super Bowl-reclame, maar de commercial is er niet in geslaagd om te laten zien hoe slim Gemini is. De oplettende kijker zag namelijk dat Gemini de lokale kaasboer 'helpt' door vol overtuiging te claimen dat Goudse kaas - uit Nederland dus - goed is voor 50 tot 60 procent van de wereldwijde kaasconsumptie. Nadat Google de fout ontdekte, paste het bedrijf de commercial licht aan. Gemini zegt nu dat Goudse kaas 'één van de populairste kazen ter wereld is'.

related partner content for mobile comes here

Ook die aangepaste uitspraak is opmerkelijk, want rapportages van consultancyfirma's zoals Imarc Group zetten Goudse kaas niet in de top vijf van kazen met het grootste marktaandeel. Een topman van Google verdedigde de oorspronkelijk foutieve informatie van Gemini met het argument dat sommige websites wél stellen dat Goudse kaas een wereldwijd marktaandeel van 50 tot 60 procent heeft. Gemini hallucineerde daarom niet, stelt de topman.

Het is niet de eerste keer dat Google in verlegenheid wordt gebracht door fouten van zijn AI-assistent. Zo raadde Gemini eerder een fotograaf met cameraproblemen een oplossing aan die de foto's op zijn camera zou vernietigen. Een andere vreemde blunder - niet onder de naam Gemini - adviseerde pizzabakkers om lijm op hun pizza te smeren zodat de ingrediënten er niet af vallen.

Lees het volledige artikel bij Business Insider Nederland, een zustertitel van Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in