Overslaan en naar de inhoud gaan

KPMG wil stereotype beeld over zichzelf veranderen met nieuwe merkcampagne

Joe Public heeft recent de pitch van het consultancybedrijf gewonnen.
kpmg
Anne legt als junior een idee voor CO2-reductie op tafel. Maar dát zag haar baas niet aankomen.
kpmg
Anne legt als junior een idee voor CO2-reductie op tafel. Maar dát zag haar baas niet aankomen.

KPMG is een landelijke merkcampagne gestart waarin 'het menselijke karakter' van het bedrijf voor het voetlicht wordt gebracht. In de campagne, die is bedacht en ontwikkeld door Joe Public, spelen dan ook echte KPMG-medewerkers de hoofdrol.

related partner content for mobile comes here

Uit eigen klantonderzoek van KPMG blijkt dat de kracht van het consultancybedrijf schuilt in het genoemde menselijke karakter van zijn medewerkers. Om dit gegeven zichtbaarder te maken voor een breed publiek en het merk te versterken bij potentiële klanten en werknemers, is KPMG de merkcampagne gestart.

Pitch

KPMG heeft vorig jaar een bureaupitch uitgeschreven, waar Joe Public recent als winnaar uit de bus is gekomen. Meer willen beide partijen niet kwijt over de pitch, maar het ziet ernaar uit dat het Amsterdamse reclamebureau (samen met moederbedrijf Springbok) de komende jaren verantwoordelijk blijft voor de reclame-inspanningen van KPMG. De campagne 'Het blijft mensenwerk' is het eerste wapenfeit van de samenwerking.

De campagne laat zien hoe emoties als blijdschap, teleurstelling, moed en vastberadenheid een rol spelen in 'het dagelijkse KPMG-werkleven' en vertelt tussen de regels door veel over de cultuur bij het bedrijf. De campagne wordt uitgerold via televisie, print en online video.

Conventies doorbreken

Tom Janssen, head of brand bij KPMG: 'Als we de feedback van klanten bekijken, komt steeds terug dat KPMG'ers echt betrokken zijn bij het bedrijf. Daarmee maken we dus echt het verschil. Ons menselijke karakter heeft een relevante belofte voor potentiële klanten en talent, zeker in deze tijd.' Toch kennen veel mensen KPMG niet goed, stelt Janssen. 'Bij hen leven wellicht stereotype beelden van accountants en consultants, en dat zit ons in de weg. Dat kunnen we alleen veranderen met een campagne die de mispercepties, maar ook de reclameconventies van onze sector doorbreekt.'

Thecla Schaeffer, strateeg bij Joe Public: 'Om het menselijke karakter geloofwaardig over te brengen, moet je als bedrijf dicht bij jezelf blijven en je kwetsbaar durven opstellen. Precies om die reden hebben KPMG-medewerkers de hoofdrol in de campagne. Ze zijn tijdens hun werk gefilmd en gefotografeerd, waarbij er -letterlijk en figuurlijk- wordt ingezoomd op hun menselijke gezicht. Zo zie je de kwaliteit waar ze voor staan, maar ook hun emoties.'

Credits:
KPMG: Esther van Zeggeren, Tom Janssen, Janis Cairo,
Charlote Delissen, Anne Rouschop, Ina Kruse, Simone
van Grinsven, Bas Huisman, Anke ten Dam, Marjorie Rijkse
Bureau: Joe Public Amsterdam
Creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
Strategie: Thecla Schaeffer
Account: Jolies van Rijn, Maaike van 't Klooster
Design: Kevin Rooi, Jeroen Icks, Bart ter Haar
Productiemaatschappij: Joe Public Shoot
Producers: Fiona Jacob, Lote de Rooij
RTV: Dylan Driessen
Regie en fotografie: Jaap Vliegenthart
DOP: Rutger Storm
Edit: Martin Heijgelaar
Grading: De Grot, Joppo
Geluid: Sound Circus, Feike de Wit
Soundtrack: Most, Diederik Idenburg, Ivo Witeveen
Online: Efraïm Gons
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in