Gen-Z'ers nemen 'uitgebluste boomers' de maat in YoungCapital-campagne


Op de werkvloer zijn boomers een stuk negatiever over Gen Z dan andersom. Dat stelt tenminste YoungCapital. En die kloof moet worden gedicht, vindt het jongeren-uitzendbureau. 'Boomers hebben Gen Z namelijk heel hard nodig.'
Een nieuwe merkcampagne, waarin een energiedrankje de boomers de nodige boosts moet geven, moet dit met een dikke knipoog duidelijk maken. De licht provocerende campagne is ontwikkeld door reclamebureau Ace.
Voor de goede orde: boomers zijn geboren tussen 1946 en 1964. Het is ironisch genoeg een groep die voor een deel al met pensioen is, maar Gen Z'ers (geboren tussen 1997 en 2012 - veelal twintigers dus) verstaan onder 'boomers' in de praktijk vaak collega's die al wat langer meedraaien.
Wake-up-call
YoungCapital: 'Te midden van de economische onzekerheid en snelle technologische veranderingen bepalen Gen Z'ers de regels van de nieuwe arbeidsmarkt. 'Boost your boomer' is een aanmoediging voor jongeren en een wake-up-call voor ouderen. De jongeren doneren een beetje van hun energie, zodat ouderen weer mee kunnen komen. Het is een drankje om samenwerking tussen beide groepen te stimuleren.'
In de spot zien we wat er gebeurt wanneer boomers worden blootgesteld aan 'jonge energie' op de werkvloer. YoungCapital heeft ter gelegenheid 150.000 'Gen Z infused booomer energydrink'-blikken geproduceerd.
Ondergewaardeerd
Koen de Boer, creative bij Ace: 'Een statement maken in het voordeel van een ondergewaardeerde doelgroep is altijd leuk. Met de filmische en ongemakkelijke stijl van regisseur Angelo Cerisara leggen we er een dikke laag ironie bovenop. Dat past goed bij de Gen Z-doelgroep en zorgt voor een setting die zich ergens tussen The Office en Gucci bevindt.'
Met de campagne positioneert YoungCapital zich -net als in eerdere campagnes- als zelfverklaard bondgenoot van jong talent. Deni Barisic, head of brands bij YoungCapital: 'Elke generatie klaagt over jongeren, maar zoveel als nu heb ik in mijn bijna tien jaar tijd bij YoungCapital niet meegemaakt. Het idee dat jongeren geen arbeidsethos hebben, is echt onzin. Maar natuurlijk kijkt deze generatie anders naar werk - de wereld is ook volledig veranderd.'
Hij vervolgt: 'Waar je vroeger met één salaris een huis kocht, lukt dat nu nog niet eens met twee modale inkomens. Jongeren worden gedwongen anders naar werk te kijken en ze werken juist meer dan ooit. Met deze campagne geven we die jonge energie een podium. Een positief geluid tegen al het geklaag van de boomers.'
De campagne wordt wordt uitgerold via televisie, influencers, social media, outdoor en print.
Credits:
YoungCapital: Deni Barisic, Assira Colmsee, Giovanni Mele, Wendy Ekels,
Suzanne Heemskerk
Agency: Ace
Executive Creative Director: Rogier de Bruin
Creative Team: Pia Mader, Koen de Boer, Rogier Smalhout
Design: Vincent Sapthu, Tova Andersson, Pepijn Zuiderveld
Strategie: Harm Balvers, Jhelisa Panfred
Account Lead: Max de Vries
Agency Producer: Marga Bierema
Project Lead: Judith Kampman
Social Creative: Mitzi Wiebring, Thom Knobel
Social Content Producer: Sjoerd Joosten
Social Edits: Maarten Valstar
Motion: Bas Mooij, Lennard Nijenhuis
PR: Finn Dekker, Simone Slagboom
Production Company: Hamlet Brussels
Director: Angelo Cerisara
Photographer: Stig De Block
Executive Producer: Mathias Kerner
Producer: Jeroen Berx
Post-Producer: Basile van der Straten
Director of Photography: Zack Spiger
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidFijne film hoor, leuk idee en top uitgevoerd!