Confronterende outdoorcampagne toont impact zelfdoding op nabestaanden


Met de campagne 'Nooit meer hetzelfde' laat Stichting 113 op een indringende manier zien hoe groot de impact van zelfdoding is op nabestaanden.
We kijken naar verschillende foto's van twee of meer mensen, waar ook de overledene op staat. De nagebootste foto is hetzelfde, met als enige verschil dat de overledene ontbreekt. De campagne moet zodoende laten zien hoe het verlies van zelfdoding levenslang doorwerkt.
Onzichtbaar gemis
Stichting 113: 'Iedere dag overlijden er gemiddeld vijf Nederlanders aan zelfdoding, en voor veel nabestaanden het moeilijk om hierover te praten. Deze campagne is niet bedoeld om het over de problematiek te hebben, maar om het onzichtbare gemis voelbaar te maken. In de foto's ontbreekt er steeds één persoon, wat het gemis direct duidelijk maakt en laat zien dat nabestaanden hebben te dealen met iets wat anderen niet zien.'
Het gaat om portretten van echte families, die zijn vastgelegd door fotograaf Jesper Boot. De campagne verwijst naar 113.nl/nooitmeerhetzelfde voor de volledige verhalen van de nabestaanden.
Stichting 113: 'Onderzoek toont aan dat gemiddeld zo'n 135 mensen, zoals familieleden en vrienden, direct of indirect worden geraakt door het verlies. Van deze groep ervaren gemiddeld zes tot tien mensen intense en langdurige rouw. De gevolgen variëren van emotionele pijn en schuldgevoelens tot langdurige psychische problemen. Het onderstreept hoe belangrijk het is om zelfdoding bespreekbaar te maken en steun te bieden aan zowel mensen die worstelen met suïcidale gedachten als hun naasten.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGevoelig onderwerp
Stichting 113 werkt normaliter met KesselsKramer samen, maar ditmaal is er gekozen voor oud-medewerkers van het reclamebureau, te weten Ninnog Duivenvoorde, Onno Blase en Ward Cuiper. 'Wij hebben lang voor deze klant gewerkt en hebben ervaring met de gevoeligheid van het onderwerp. Zodoende kwamen ze voor deze eenmalige campagne bij ons uit. Er was bovendien een klein budget, dus ze wilden een klein en dedicated team', aldus Cuiper.
Cuiper: 'Jij bent belangrijk, dat is de boodschap. Mensen die worstelen met suïcidale gedachten voelen zich vaak onzichtbaar en denken dat hun afwezigheid geen verschil maakt. Met deze campagne laten we zien dat zien dat níemand gemist kan worden.'
De campagne wordt uitgerold via outdoorkanalen en daarnaast social media en online bannering. Hieronder zijn meer outbeelden te zien.
Heb jij zelf suïcidale gedachten? Praat erover. Neem 24/7 anoniem en gratis contact op met
0800-0113 of chat op 113.nl. Jij bent belangrijk.



Credits:
Concept en Art directie: Onno Blase
Strategie & copy: Ward Cuiper
Productie en account: Ninnog Duivenvoorde
Fotografie: Jesper Boot
Media: Portland & Benjamin
113: Jochum Veerman en Scarlet Hemkes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidPrachtige campagne