Overslaan en naar de inhoud gaan

Confronterende outdoorcampagne toont impact zelfdoding op nabestaanden

De campagne van Stichting 113 is ontwikkeld door oud-creatieven van KesselsKramer.
113
'Jij bent belangrijk, dat is de boodschap', aldus creatief Ward Cuiper.
113
'Jij bent belangrijk, dat is de boodschap', aldus creatief Ward Cuiper.

Met de campagne 'Nooit meer hetzelfde' laat Stichting 113 op een indringende manier zien hoe groot de impact van zelfdoding is op nabestaanden.

We kijken naar verschillende foto's van twee of meer mensen, waar ook de overledene op staat. De nagebootste foto is hetzelfde, met als enige verschil dat de overledene ontbreekt. De campagne moet zodoende laten zien hoe het verlies van zelfdoding levenslang doorwerkt.

related partner content for mobile comes here

Onzichtbaar gemis

Stichting 113: 'Iedere dag overlijden er gemiddeld vijf Nederlanders aan zelfdoding, en voor veel nabestaanden het moeilijk om hierover te praten. Deze campagne is niet bedoeld om het over de problematiek te hebben, maar om het onzichtbare gemis voelbaar te maken. In de foto's ontbreekt er steeds één persoon, wat het gemis direct duidelijk maakt en laat zien dat nabestaanden hebben te dealen met iets wat anderen niet zien.'

Het gaat om portretten van echte families, die zijn vastgelegd door fotograaf Jesper Boot. De campagne verwijst naar 113.nl/nooitmeerhetzelfde voor de volledige verhalen van de nabestaanden.

Stichting 113: 'Onderzoek toont aan dat gemiddeld zo'n 135 mensen, zoals familieleden en vrienden, direct of indirect worden geraakt door het verlies. Van deze groep ervaren gemiddeld zes tot tien mensen intense en langdurige rouw. De gevolgen variëren van emotionele pijn en schuldgevoelens tot langdurige psychische problemen. Het onderstreept hoe belangrijk het is om zelfdoding bespreekbaar te maken en steun te bieden aan zowel mensen die worstelen met suïcidale gedachten als hun naasten.'

Gevoelig onderwerp

Stichting 113 werkt normaliter met KesselsKramer samen, maar ditmaal is er gekozen voor oud-medewerkers van het reclamebureau, te weten Ninnog Duivenvoorde, Onno Blase en Ward Cuiper. 'Wij hebben lang voor deze klant gewerkt en hebben ervaring met de gevoeligheid van het onderwerp. Zodoende kwamen ze voor deze eenmalige campagne bij ons uit. Er was bovendien een klein budget, dus ze wilden een klein en dedicated team', aldus Cuiper.

Cuiper: 'Jij bent belangrijk, dat is de boodschap. Mensen die worstelen met suïcidale gedachten voelen zich vaak onzichtbaar en denken dat hun afwezigheid geen verschil maakt. Met deze campagne laten we zien dat zien dat níemand gemist kan worden.'

De campagne wordt uitgerold via outdoorkanalen en daarnaast social media en online bannering. Hieronder zijn meer outbeelden te zien.

Heb jij zelf suïcidale gedachten? Praat erover. Neem 24/7 anoniem en gratis contact op met
0800-0113 of chat op 113.nl. Jij bent belangrijk.

113
113
113

Credits:
Concept en Art directie: Onno Blase
Strategie & copy: Ward Cuiper
Productie en account: Ninnog Duivenvoorde
Fotografie: Jesper Boot
Media: Portland & Benjamin
113: Jochum Veerman en Scarlet Hemkes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Nieck Engelhard

Prachtige campagne

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in