Overslaan en naar de inhoud gaan

Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne

De publiekscampagne, 1K Z1E J3, moet praten over zelfdoding onder de aandacht te brengen als mogelijk hulpmiddel om het te voorkomen.
Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  
Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  
© KesselsKramer
Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  
Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  
© KesselsKramer

Vandaag is het World Suicide Prevention Day: een dag die volgens de organisatie 113 helaas van levensbelang is, omdat er nog altijd iedere dag vijf mensen in Nederland overlijden aan zelfdoding. De reden voor 113 om een publiekscampagne te lanceren om praten over zelfdoding onder de aandacht te brengen als mogelijk hulpmiddel om zelfdoding te voorkomen. De campagne is ontwikkeld door KesselsKramer.

related partner content for mobile comes here

Risicogroepen

De organisatie stelt dat zelfdoding de grootste doodsoorzaak onder jongeren is, terwijl ook mannen van middelbare leeftijd zich in een risicogroep bevinden. Zij zouden minder snel hulp zoeken en pogingen tot zelfdoding zouden ook bij hen vaker dodelijk zijn. 113 zegt dat, ondanks de urgentie, veel mensen het lastig vinden om een gesprek over zelfdoding te beginnen: ‘terwijl praten over zelfdoding het soms juist kan voorkomen’. 

1K Z1E J3 

113 legt uit dat mensen die denken aan zelfdoding, zich vaak eenzaam en onbegrepen voelen. ‘Daarover praten kan écht helpen omdat het gevoelens van isolement verkleint. De campagne moet mensen uit de omgeving van mensen in nood dichterbij brengen.’ 1K Z1E J3 kan dan ook het antwoord zijn op een noodkreet, zelfs als die nog niet geroepen is.

Met de campagne wil 113 heel Nederland de handvatten te geven om dat gesprek te beginnen over zelfdoding, om zo meer levens te redden. ‘Hoe meer mensen ‘1K Z1E J3’ uitdragen, hoe meer mensen gezien worden, hoe meer gesprekken er gevoerd worden, en hoe minder mensen er uiteindelijk radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding.’ 

Face-filter om gesprek voeren

Het totaalpakket van de social media-campagne is volgens KesselsKramer een geïntegreerde aanpak die het gesprek over zelfdoding kan aanmoedigen. Ook kunnen gesprekken gestimuleerd worden op landelijk niveau alsook in de eigen omgeving via het ontwikkelde face-filter op Instagram.

Campagne-uitingen

Gebruikers van het filter kunnen laten zien dat zij niet aarzelen om een gesprek over zelfdoding te beginnen. Djoeke Bakker, communicatieadviseur bij 113, hoopt dat het facefilter een sneeuwbaleffect triggert, omdat de gebruiker anderen oproept zich ook aan te sluiten bij de beweging en de boodschap weer uit te dragen aan hun omgeving. ‘We moeten juist actief het gesprek voeren; ‘ik zie je, en ga het gesprek aan’, dat is de boodschap.’

Het filter is vanaf nu beschikbaar op Instagram. De campagne-uitingen verwijzen met links en QR codes door naar de ikzieje-website. Hierop staan tips voor het gesprek en een online training over suïcidepreventie op een rij.

Lees ook: 'Voor creatieve hub Capital C is er altijd een reden'

Credits 

Bureau: KesselsKramer 

Opdrachtgever: 113

Regie: Karim Jobe 

Fotografie: Coco Olakunle

Animatie: PlusOne Amsterdam

Sound: Recsound 

Website: KesselsKramer Digital 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Bugmenot Not

Alles social. Dus oppervlakkig. Zonde!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in