‘Meer keuze door opkomst huismerken’
Uit de studie komt onder meer naar voren dat de keuze op het schap juist zal toenemen als gevolg van de steeds verder opgevoerde spanning tussen A-merken en huismerken. Eysink Smeets onderzocht de afgelopen zes maanden 35 Europese supermarktketens om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van en verschillen in assortimentsopbouw.
De supermarktstudie vergelijkt de categoriesamenstelling (huismerken versus A-merken) van koffie en het prijsniveau van de merken die supermarkten voeren, en concludeert dat huismerken binnen Europa steeds meer uitgroeien tot de primaire vertrouwensmerken. ‘De trend van het veroveren van traditionele territoria van merkfabrikanten was al langer zichtbaar, maar raakt nu in een stroomversnelling’, aldus de strateeg.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
In navolging van bedrijven als Aldi en Lidl, plakken nu ook de grote Europese service supermarkten steeds vaker hun eigen label op huismerken. ‘Op deze manier projecteren zij hun merkkracht en merkvertrouwen op de goedkopere producten, waarmee zij de A-merken van het schap duwen.’
Maar volgens Eysink Smeets heeft deze ontwikkeling juist positieve gevolgen voor de consument. Door sanering van merken komt er plaats vrij voor nieuwe productsoorten. Weliswaar niet meer van merkfabrikanten, maar van de ketens zelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid