Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Meer keuze door opkomst huismerken’

De dood van A-merken is het brood voor de consument, zo blijkt uit een internationale supermarktstudie van retailstrateeg Hans Eysink…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de studie komt onder meer naar voren dat de keuze op het schap juist zal toenemen als gevolg van de steeds verder opgevoerde spanning tussen A-merken en huismerken. Eysink Smeets onderzocht de afgelopen zes maanden 35 Europese supermarktketens om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van en verschillen in assortimentsopbouw.

related partner content for mobile comes here

De supermarktstudie vergelijkt de categoriesamenstelling (huismerken versus A-merken) van koffie en het prijsniveau van de merken die supermarkten voeren, en concludeert dat huismerken binnen Europa steeds meer uitgroeien tot de primaire vertrouwensmerken. ‘De trend van het veroveren van traditionele territoria van merkfabrikanten was al langer zichtbaar, maar raakt nu in een stroomversnelling’, aldus de strateeg.

In navolging van bedrijven als Aldi en Lidl, plakken nu ook de grote Europese service supermarkten steeds vaker hun eigen label op huismerken. ‘Op deze manier projecteren zij hun merkkracht en merkvertrouwen op de goedkopere producten, waarmee zij de A-merken van het schap duwen.’
Maar volgens Eysink Smeets heeft deze ontwikkeling juist positieve gevolgen voor de consument. Door sanering van merken komt er plaats vrij voor nieuwe productsoorten. Weliswaar niet meer van merkfabrikanten, maar van de ketens zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in