Het einde van de 30-secondenspot
Het wordt voor de tv-kijker steeds gemakkelijker de reclame op tv te omzeilen. Met de nieuwste dvd-recorder is het een fluitje van een cent om de blokken over te slaan. En die ontwikkeling zal zich voortzetten, want de mediaconsument van de toekomst bepaalt zelf waar hij naar kijkt. Wat kunnen de exploitanten doen om te voorkomen dat ze straks zonder inkomsten zitten? Voor de hand ligt om adverteerders nauwer bij programma’s te betrekken. Dat kan door formats te ontwikkelen waaraan merken hun naam kunnen verbinden of door samen met adverteerders SMS-acties rondom een programma te organiseren. Een andere mogelijkheid is split-screenreclame: in Duitsland wordt er nu al tijdens sportprogamma’s op een deel van het scherm reclame uitgezonden terwijl de gewone uitzending nog aan de gang is. Dan is er nog de optie om kijkers te belonen als ze naar commercials kijken, bijvoorbeeld door ze bij pay-tv korting te geven als ze niet kiezen voor de reclamevrije uitzendingen. Al met al nog mogelijkheden genoeg om reclame op tv te brengen. Maar dat de klassieke 30 secondenspot z’n dominante positie inlevert, mag duidelijk zijn.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid