Campagne voor meer faam juridische loketten


Het aantal mensen dat bij de nieuwe juridische loketten aanklopt voor juridische hulp en advies, is de afgelopen twee jaar met is 10 procent gedaald. Degenen die wel om hulp vroegen, zijn overigens wel zeer tevreden over de bewezen diensten. Deze bevindingen staan in de Monitor Gesubsidieerde Rechtsbijstand 2005, die minister Donner afgelopen dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.. De afname van contacten is volgens Justitie naast de mindere bekendheid van de loketten ook terug te voeren op een andere wijze van registreren. Tachtig procent van de hulpzoekers wordt aan de telefoon of aan de balie geholpen met advies en informatie. De rest wordt geholpen in het gratis spreekuur of doorverwezen naar een advocaat. Mensen met een laag inkomen krijgen subsidie op de rechtsbijstand. Ze moeten dan alleen nog een eigen bijdrage betalen naar gelang hun inkomen. Van de Nederlanders die de afgelopen twee jaar een juridisch probleem hadden, maakt 13 procent geen gebruik van rechtsbijstand vanwege de kosten. Mensen die recht hebben op subsidie, zien minder vaak af van rechtsbijstand dan degenen die alles zelf moeten betalen. Beide groepen hebben even vaak een juridisch probleem. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid