Overslaan en naar de inhoud gaan

Testmethodes advertenties meten verschillende aandacht

De twee meetmethodes naar de impact van tijdschriftadvertenties – het Reclame Reactie onderzoek (RRO) van Sanoma Uitgevers en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De databestanden van Sanoma Uitgevers en Verify zijn voor het onderzoek voor het eerst naast elkaar gelegd, waarna er 104 advertenties, door beide getest, met elkaar zijn vergeleken.

related partner content for mobile comes here

RRO (Sanoma maakt gebruik van de diensten van TNS Nipo) is gebaseerd op de herkenningsmethode en daarmee afhankelijk van het geheugen. Het is daardoor ook wel een posttest te noemen.

Bij eye-tracking wordt gemeten door middel van een oogfixatie. Op deze manier kan worden vastgesteld welke elementen van een advertentie, zoals merk, beeld en tekst, worden opgemerkt. Het resultaat geeft een indicatie van de aandacht die een advertentie zal krijgen. Eye-tracking is dus eerder een pretest.

Na een vergelijking blijkt dat beide metingen vaak gelijke uitspraken geven over welke tijdschriftadvertenties in staat zijn om aandacht te trekken, en welke niet. De verschillen zitten ‘m in wát er precies gemeten wordt.
Aandacht gemeten via eye-tracking is sterk afhankelijk van de kenmerken van de advertentie, de aandacht gemeten via RRO is meer afhankelijk van de indruk die de advertentie heeft achtergelaten.

Bij de keuze voor een meting gaat het er dus om naar welke vorm van aandacht de interesse uitgaat: de aandacht die een advertentie naar zich toe weet te trekken of de aandacht die een bewust effect heeft gehad op de consument.

Het vergelijkend onderzoek is gehouden door Sophie Jacobs, die hiermee op 15 december afstudeert aan de Universiteit van Amsterdam, faculteit Communicatiewetenschappen. Zowel Verify als Sanoma hebben hiervoor volledige inzage in de resultaten van tests gegeven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in