De beperkingen van brain scanning
Er is de laatste tijd heel wat gezegd en geschreven over de toepassing van hersenonderzoek bij het meten van de werking van reclame. Met nieuwe methodes van brain scanning kan op betrouwbare wijze worden geregistreerd hoe de kijker reageert en op welke momenten een commercial emoties opwekt. Dat lijkt een buitengewoon veelbelovende methode. Want de traditionele manier van ondervragen biedt de kijker alle gelegenheid om een sociaal wenselijk antwoord te geven. Toch is ook de nieuwe methode niet zaligmakend. Dat blijkt uit een test waarbij de reacties op een Vim-commercial in de VS werden gemeten. In de commercial is een kind te zien dat door een raam naar haar moeder kijkt. De moeder draagt een oranje overall van het type dat ook in Amerikaanse gevangenissen wordt gebruikt. Het kind kijkt triest en vraagt de moeder wanneer ze naar buiten komt. Dan blijkt dat de moeder niet in de gevangenis zit, maar aan het schoonmaken is. Brain scanning wees uit dat de Amerikaanse kijkers geraakt werden door de commercial. Maar uit de interviews bleek dat de reacties niet echt positief waren. De verrassende wending gaf veel kijkers het gevoel dat ze ‘emotioneel misbruikt’ werden. Kortom, de commercial was niet echt geschikt voor de Amerikaanse markt. En daar kom je via neuroscience niet achter.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid