Overslaan en naar de inhoud gaan

De beperkingen van brain scanning

Neuroscience staat volop in de belangstelling. Brain scanning laat exact zien hoe consumenten op commercials reageren. Maar het blijft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is de laatste tijd heel wat gezegd en geschreven over de toepassing van hersenonderzoek bij het meten van de werking van reclame. Met nieuwe methodes van brain scanning kan op betrouwbare wijze worden geregistreerd hoe de kijker reageert en op welke momenten een commercial emoties opwekt. Dat lijkt een buitengewoon veelbelovende methode. Want de traditionele manier van ondervragen biedt de kijker alle gelegenheid om een sociaal wenselijk antwoord te geven. Toch is ook de nieuwe methode niet zaligmakend. Dat blijkt uit een test waarbij de reacties op een Vim-commercial in de VS werden gemeten. In de commercial is een kind te zien dat door een raam naar haar moeder kijkt. De moeder draagt een oranje overall van het type dat ook in Amerikaanse gevangenissen wordt gebruikt. Het kind kijkt triest en vraagt de moeder wanneer ze naar buiten komt. Dan blijkt dat de moeder niet in de gevangenis zit, maar aan het schoonmaken is. Brain scanning wees uit dat de Amerikaanse kijkers geraakt werden door de commercial. Maar uit de interviews bleek dat de reacties niet echt positief waren. De verrassende wending gaf veel kijkers het gevoel dat ze ‘emotioneel misbruikt’ werden. Kortom, de commercial was niet echt geschikt voor de Amerikaanse markt. En daar kom je via neuroscience niet achter.

related partner content for mobile comes here

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in