Aansprakelijkheidsverzekering voor marketing- en reclamebureaus
Engelse nicheverzekeraar Hiscox komt met een aansprakelijkheidsverzekering voor Nederlandse marketing-, reclame- en communicatiebedrijven.
De verzekeraar (ooit begonnen met kunst- en kostbaarhedencollecties en welgestelde particulieren) deed onderzoek naar de verzekeringsgraad in dit land en vond dat bedrijven in de communicatiesector nauwelijks verzekerd zijn tegen claims.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEn dat is gevaarlijk, zo zegt Hiscox, want de claimcultuur groeit, ook hier. Denk aan fouten in advisering, kosten van rectificatie, plagiaat, het verlies van documenten, contractbreuk, inbreuk op wettelijke bepalingen met betrekking tot vergelijkende reclame, oneerlijke concurrentie, inbreuk op geheimhoudingsplicht, schending van privacy en smaad en laster.
‘We hadden bijvoorbeeld een claim van een groot reclamebureau dat een internationale campagne lanceerde voor een bekend merk’, zegt Hans Leenards, managing director van Hiscox Nederland. ‘Het bureau contracteerde componisten om een soundtrack voor de commercial te maken. Na uitzending stelde de eiser dat er in de commercial een fragment werd herhaald van een nummer dat hij had gemaakt. We hebben toen met terugwerkende kracht een licentieovereenkomst met de eiser weten te sluiten.’
Volgens Hiscox gaat er in dit land 7 miljard euro om binnen de mediasector. Bij uitgeverijen ligt het bedrag op 4,3 miljard euro. Binnen de ICT liggen de bestedingen aan software rond de 3,5 miljard, en voor hardware is dat 4,5 miljard euro. Toch is de ICT-markt slecht verzekerd, aldus Hiscox: de verzekeringsgraad ligt tussen de 30 en 40 procent.’In de mediasector ligt dat percentage nog een stuk lager’, aldus Yasin Chalabi, senior underwriter bij Hiscox.
Een verzekering is uiteraard prijzig. Klanten van Hiscox moeten een omzet hebben van ongeveer 5 miljoen euro per jaar. De verzekeringscapaciteit is 15 miljoen Euro. Chalabi: ‘We bepalen de uiteindelijke premie aan de hand van de grootte van het risico, de grootte van de opdrachten, de schadehistorie, wel of geen eigen risico en we kijken of de onderneming algemene voorwaarden hanteert - want dat beperkt de aansprakelijkheid ook.’
Het bedrijf heeft overigens al tientallen klanten in Nederland, maar noemt geen namen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid