Overslaan en naar de inhoud gaan

Yes! Er is licht aan het eind van de tunnel!

Dat is echt nieuws: de consument ziet het einde van de recessie. Nu is het natuurlijk zo dat de consument er helemaal geen verstand van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar komen de cijfers vandaan? Van .

related partner content for mobile comes here

Het onderzoeksbureau ziet dat maar liefst 40 procent van de Nederlanders verwacht dat de economie van Nederland er over een jaar beter voor staat dan nu.
Dit blijkt uit recente uitkomsten uit het semicontinue Life & Living onderzoek van Trendbox. In de twintig jaar dat deze trendmonitor wordt uitgevoerd, is dit percentage nooit zo hoog geweest. Tot nu toe toonden de jaren 1997 en 2000 de hoogste percentages optimisten over de Nederlandse economie (resp. 31 procent en 30 procent).

Ook vindt 73 procent van de landelijk representatieve steekproef van 16 jaar en ouder dat de toekomst altijd weer nieuwe mogelijkheden biedt, en denkt ook 42 procent dat de eigen financiële situatie over een jaar beter zal zijn dan nu.

Goos Eilander, directeur van Trendbox tekent aan: 'Deze opvallende wending in het positief/negatief denken van de consument moet beschouwd worden als een zeer relevant signaal. Waar er sinds augustus 2007 sprake is van een steeds maar dalend consumentenvertrouwen, duidt deze serie van uitkomsten op een mogelijke ommekeer'.

Genoeg gejuicht, want andere uitkomsten van deze meting van Life & Living laten zien dat de consument nog steeds 'aan het inhouden' is. De neiging om spaarzaam te zijn is bij 74 procent zichtbaar, en ook dat getal is hoger dan ooit tevoren in twintig jaar Life & Living. Met name de uitgaven aan kleding en interieur zullen de komende tijd onder druk blijven staan.

Rationeel koopgedrag, op basis van goede informatievergelijking, blijft daarom de trend van dit jaar.

In de grote hoeveelheid andere gegevens valt nog op dat de waardering van de Euro gestaag blijft toenemen. Nu zegt 37 procent dat de Euro goed is voor Nederland, substantieel hoger dan de 28 procent van vorig jaar en de 10 procent in 2005. Nu zegt ook 48 procent dat Nederland profiteert van het feit dat er een EU is. Vier jaar geleden was dat nog slechts 29 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in