Overslaan en naar de inhoud gaan

Co-opel

Zomaar een nieuwtje op de financiële pagina's: de verenigde Opel-dealers willen meebetalen aan spin-out van hun merk uit het grote General…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Was deze ontwikkeling niet al voorzien? In voorspelden Moore en Ahonen vier jaar geleden iets vergelijkbaars. Nog mooier zou het zijn als de dealers ook trouwe Opel-rijders zouden kunnen mobiliseren. Hoeveel zijn dat er eigenlijk?

related partner content for mobile comes here

De Opel-community bestaat uit 200.000 tot 300.000 werknemers bij het bedrijf zelf, bij toeleveranciers en dealers. De gebruikersgemeenschap bestaat in Europa uit een slordige vijftien miljoen automobilisten, uitgaande van twee miljoen aankopen per jaar en een levensduur van ruim zes jaar. De dealers verenigd in zijn bereid 150 euro per verkochte auto terug te geven aan een investeringsfonds, opgeteld 400 miljoen euro in drie jaar. Daarmee dekken ze 12% van de financiële injectie die Opel nodig heeft om te overleven. Of alle rente en een stukje aflossing op het totale bedrag, dat wellicht met overheidsgarantie goedkoop bij financiers gevonden kan worden.

Welke constructie uiteindelijk het beste is, zal door de dynamiek van de bepaald worden, maar vanuit marketing-optiek is vooral interessant dat de merkgemeenschap initiatief neemt om een merk in nood over te nemen. Zijn er meer voorbeelden? Ik ken ze niet, al is de betrokkenheid van gebruikers al eerder beschreven in het kader van en .

Het dichtst bij komt de . Deze club is ontstaan toen een paar kunstenaars uit Wenen het gebruik van de klassieke sovjet-camera's van Lomo wilden promoten. Zij kregen al snel wereldwijd navolging en verworven op grond daarvan de exclusieve verkooprechten buiten Rusland. Binnen enkele jaren was deze society betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe camera's. Deze gemeenschap verkoopt ook dead stock van Polaroid, en een voormalige manager van The Lomographic Society is nu bezig om de instantfotografie van Polaroid in te blazen door een voormalige fabriek in Enschede opnieuw geschikt te maken voor de productie van een nieuw soort instantfilm. Communities re-invent Brands!

Misschien maakt zo'n coöpelatie toch wel een kans.

(The Impossible Project later toegevoegd)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in