Overslaan en naar de inhoud gaan

HRM, Leiderschap en Marketing

Leiderschap en HRM. Wat heeft het met marketing te maken? Op het eerste gezicht waarschijnlijk weinig, maar op bepaalde punten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Leiderschap en HRM. Wat heeft het met marketing te maken? Op het eerste gezicht waarschijnlijk weinig, maar op bepaalde punten misschien wel (veel) meer dan we denken. De kans is groot dat iedereen daar anders over denkt, maar ik merk dat ik tegenwoordig steeds vaker tegen de ‘discussie’ aanloop of ‘leiding geven aan’ beter / moeilijk / effectiever / energieker is in plaats van ‘het managen van’. Ik heb deze 'discussie' proberen te vertalen naar marketing. Wat is de rol van marketing hierin? En hoe denken marketeers daarover? Wat is eigenlijk het verschil tussen leiderschap en management?

related partner content for mobile comes here

De link die ik ermee maak als ik naar marketing kijk, gaat voornamelijk over internal branding, 'het staan voor iets' en het opwekken van energie in een organisatie. De internal branding (HRM / marketing), de relatie met je klant (marketing) en de manier waarop je met je medewerkers om gaat (HRM) is belangrijk. Ik ben daarin geneigd te zeggen dat je met leiderschap hier beter op in kan springen afgaande op de gesprekken die ik hierover heb gehad de laatste tijd. Ik merk ook dat woorden als 'leiderschap', 'vertrouwen', 'loyaliteit' en 'energie' steeds belangrijker worden en in een adem met elkaar vermeld worden. Maar waar komt die ontwikkeling vandaan?

Waar we in de kenniseconomie ons kopje gingen gebruiken in plaats van onze handen, loert er nu het gevaar dat dit uitbesteedt kan worden naar China en India. Daarnaast helpt ook de digitalisering een handje mee. De computers kunnen een hele hoop werkzaamheden overnemen en de denkkracht van onze gechipte vrienden vordert enorm snel.

Mede daarom is het van belang dat wij onze medewerkers (meer) gaan waarderen en in plaats van hun denk- en arbeidskracht ook hun inventiviteit en creativiteit willen gebruiken. Waar er overal vrij volwassen met Human Resource Management wordt omgesprongen blijf ik van mening dat er een fundamentelere discussie aan te grondslag ligt. Zo is HRM gefocust op het management van het personeel met %-en en dashboards. Ik denk dat het nuttig is om personeelsbeleid en marketing dichter bij elkaar te trekken. Je mensen maken je bedrijf en zij bepalen hoe jij als bedrijf met interne en externe ontwikkelingen omgaat. Hier komt naar mijn mening Internal Branding om de hoek kijken. Als bedrijf sta je ergens voor. Dat kan van alles zijn. Misschien is dit in jouw eigen situatie volkomen duidelijk of misschien is dit minder prominent aanwezig, maar door het bedrijf heen zijn er bepaalde waarden en normen die nagestreefd (dienen te) worden. Als medewerker moet je je hierin kunnen vinden om een gezonde arbeidsrelatie met een werkgever te hebben en als dit niet zo is dan is het de taak van de werkgever om hier op in te haken en zin te geven aan de taken en functies. Je moet hier dan wel eerst achter zien te komen. Het hebben van waarden (of: values) is van levensbelang, omdat deze als koers gelden voor je bedrijfsvoering en in de besluitvorming. Het uiteindelijke doel ervan is natuurlijk om je klant (en medewerker) te laten weten waar je voor staat en dat als zij de keuze maken voor jouw bedrijf, zij ook weten waar ze aan toe zijn en ervan uit kunnen gaan dat dit zo blijft. Je wilt een sterke, vertrouwde relatie aangaan en je klant moet zich kunnen identificeren met jouw waarden. Nog een stapje verder zouden de klanten de mogelijkheid moeten hebben om op deze waarden ook te kunnen acteren binnen je relatie.

Hoe zie ik de link met het verschil tussen managers en leiders? Managers zorgen ervoor dat zaken beheersbaar blijven en doelstellingen worden gehaald. Zij zorgen dat de productiviteit op peil blijft en zij weten exact wat er moet gebeuren om van punt 1 naar punt 2 te komen. Dit is uiteraard enorm belangrijk, maar je kunt je afvragen in hoeverre het energie genereert. Leiders daarentegen gaan uit van een proactieve houding ten aanzien van doelen. Zij zoeken uitdagingen en kansen, inspireren medewerkers en zorgen voor een dynamisch creatief proces. Hun relatie met medewerkers is intensief en gebaseerd op vertrouwen en loyaliteit. Voor de aansluiting van de waarden van een bedrijf en de persoonlijkheden van medewerkers betekent dit dat er ruimte is voor ontplooiing en er mag geëxperimenteerd worden zolang de fit met de waarden van het bedrijf worden versterkt. Dit komt de energie en de creativiteit binnen een organisatie ten goede. Hiermee zou ook de cirkel rond gemaakt moeten zijn aangaande de relatie met de klant. Deze zou hierdoor intensiever, actueler en waardevoller kunnen worden.

Ik ben enorm benieuwd hoe jullie als marketeers hier tegenover staan. En als er HRM mensen dit bericht lezen ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar jullie mening en visie. Is het zo dat managers en leiders duidelijk van elkaar verschillen? Wordt dit onderscheid gemaakt in jullie organisatie en worden er resultaten in het verschil duidelijk? Kunnen HRM en marketing dichter bij elkaar komen en zou dit een nuttige kruisbestuiving op kunnen leveren aangaande bovenstaande uitdagingen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in