Overslaan en naar de inhoud gaan

Lokaal versus Globaal: wie kiest wat?

Waarom kiezen we voor lokale merken (‘local brands’) in plaats van globale merken (‘global brands’)? Een studie in de Journal of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom kiezen we voor lokale merken (‘local brands’) in plaats van globale merken (‘global brands’)? Een studie in de wijst uit dat consumenten die globaal georiënteerd zijn eerder kiezen voor globale merken en consumenten die zich lokaal oriënteren kiezen voor lokale merken.

related partner content for mobile comes here

In het wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die zich willen onderscheiden van anderen (lokale oriëntatie) of juist hetzelfde willen zijn (globale oriëntatie). Door een manipulatie in het onderzoek blijkt dat een omslag in voorkeur plaatsvindt wanneer de ‘onderscheiding van anderen’ bij globaal georiënteerde respondenten wordt versterkt en het ‘verlangen hetzelfde als anderen te zijn’ bij lokaal georiënteerde respondenten.

Dit betekent dat zodra de consument zich meer wil onderscheiden van anderen, eerder zal kiezen voor een lokaal product en als de consument met de massa mee wil gaan, dan kiest hij voor een globaal product.

Het is niet duidelijk op welk niveau het zich willen onderscheiden van anderen zich afspeelt. Zelf denk ik dat dit op macro niveau ligt. Die ‘anderen’ zijn dus niet je vrienden maar andere mensen op de wereld. Want als ik mezelf zou willen onderscheiden van de mensen om me heen, dan kies ik toch voor een Big Mac in de Mc Donald’s als de Mc Krokets niet zijn aan te slepen. Of als de buren zo dol zijn op Douwe Egberts, dan neem ik ze een keer een middag mee naar de Starbucks.

Wat betekent dit voor bedrijven? Eens te meer wordt weer duidelijk dat het niet zozeer gaat om wat het merk wil, maar wat de consumenten willen en op welke manier zij zich oriënteren. Nadat is onderzocht hoe de doelgroep in elkaar zit, dan kan de marketing campagne daar op aangepast worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in