Overslaan en naar de inhoud gaan

Strenger toezicht op reclame geneesmiddelen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat meer doen tegen de beïnvloeding van artsen door fabrikanten van geneesmiddelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meldingen van overtredingen van de reclameregels komen voortaan vaker terecht bij de inspectie, die dan een boete kan opleggen. De stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaat artsen meer voorlichten over de ongeoorloofde reclame waar ze mee te maken kunnen krijgen.

related partner content for mobile comes here

Dat heeft minister Ab Klink (Volksgezondheid) woensdag geschreven aan de Tweede Kamer. Uit een evaluatie van de reclameregels was gebleken dat de inspectie meer haar best moet doen om deze te handhaven en daarvoor meer moet gaan samenwerken met de CGR. Ook de minister vindt dat de inspectie zich meer kan laten zien als toezichthouder op reclame voor geneesmiddelen. Daarvoor krijgt de IGZ er twee arbeidsplaatsen bij.

De inspectie gaat ook bekijken of normen die de CGR hanteert, omgezet kunnen worden in beleidsregels. Deze zijn gemakkelijker te handhaven omdat de inspectie dan boetes uit kan delen. Afgelopen jaar heeft de IGZ al elf boetes opgelegd voor overtreding van de reclameregels (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in