Differentiatie sterkste merk Google onder druk
Dit blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek BrandAsset Valuator. Het onderzoek geeft inzicht in de 1000 sterkste merken van Nederland. Deze sterkte wordt uitgedrukt in een BrandAsset Score, gebaseerd op de optelsom van de vier belangrijkste pijlers van een merk: Differentiatie, Relevantie, Waardering en Vertrouwdheid. Hoe hoger die score, hoe sterker het merk.
Google heeft de ‘prototype-status’ bereikt: het merk is een symbool voor zijn eigen categorie. De missie: ‘we make the world’s information universally accessible and useful’ wordt met nieuwe merkextensies in stand gehouden. Google maakte recent een grote opmars met browser Chrome, mobiel besturingssysteem Android blijft aan populariteit winnen en met Google+ mengt Google zich in de strijd tussen Facebook en Hyves.
Toch zijn er volgens de onderzoekers eerste, lichte tekenen van verval zichtbaar in de merkdifferentiatie van Google. 'Corporate merk Google dreigt zijn scherpte te verliezen met deze vele, steeds bredere, merkextensies. De Nederlander vindt het merk dan ook minder uniek dan de afgelopen jaren. Dit zou er zomaar voor kunnen zorgen dat de toppositie volgend jaar door een ander merk wordt ingevuld.'
De nummer 2, Ikea, zou dat kunnen zijn. 'Dat merk heeft niet de dagelijkse relevantie van Google, maar heeft wel net als Google een eigen categorie geclaimd. Het merk is gebouwd op twee elementen: kenmerkend design en zelfmontage. Ikea differentieert zich daarmee zowel op design als prijs.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De top 100 laat veel van origine Hollandse merken zien zoals Douwe Egberts, Albert Heijn en Calvé. Het zijn authentieke merken, onderdeel van het dagelijks leven en goed vertegenwoordigd tussen de sterkste merken. De consument heeft authenticiteit het afgelopen jaar beloond en vooral de vertrouwde, gevestigde merken hebben hiervan kunnen profiteren.
Daarnaast weerspiegelt de toplijst de opkomst van de ‘maatschappijkritische mens’ en ‘bewuste consument’. We zien veel goede doelen in de Top 100, maar ook een stabiele groei van merken als de Rijksoverheid, Europese Unie en Verenigde Naties. De Nederlander wordt kritischer op de maatschappij en heeft meer interesse in de politiek. De bewuste consument wordt gereflecteerd in een stijgende relevantie van onder andere de Consumentenbond, Kieskeurig.nl en Independer.nl. De Nederlander anno 2011 wil informatie verzamelen, kennis vergaren en afgewogen keuzes maken.
Meer over de Brand Asset Valuator hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid