Overslaan en naar de inhoud gaan

10 miljoen NL-gebruikers van sociale netwerken

68 procent van de Nederlandse internetgebruikers maakt gebruik van sociale netwerksites. In totaal gaat het om 10 miljoen mensen, zo blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hyves is de populairste site met 50 procent van de Nederlandse gebruikers, 44 procent maakt gebruik van Facebook. Twitter kent 17 procent adoptie onder de Nederlandse surfers. Nederland heeft een iets lager gebruik van sociale netwerken dan het Europese gemiddelde (73 procent). Vooral Oost- en Zuid-Europa hebben een hogere adoptie. Nederland blinkt dan weer uit in het gebruik van LinkedIn (20 procent). Het gebruik van deze site ligt hoger dan het Europese gemiddelde (11 procent).
'Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21 procent van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos’, zegt Steven Van Belleghem, managing partner bij InSites Consulting.

related partner content for mobile comes here

Buitenbeentje
Uit blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken. 81 procent van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17 procent maakt er gebruik van. Maar de intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is aanwezig: 14 procent van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan.

Een merk volgen
30 procent van de Nederlandse sociale netwerkers volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media/entertainment en mode. Het onderzoek toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product zijn gaan gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bijvoorbeeld reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst. 38 procent wil aankondigingen van events ontvangen, 33 procent van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31 procent kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Sommige consumenten willen betrokken worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28 procent van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22 procent zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

Van Belleghem: ‘Consumenten hebben met sommige merken een sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in